• Pink Rose

Behöver man tvätta ytan innan man målar?

Jag ska måla taket i våran hall på övervåningen... Behöver man tvätta taket med något medel innan man målar för att det inte ska bli "dåligt"? Eller funkar det alla fall?

• Svar på tråden Behöver man tvätta ytan innan man målar?
  • Serina

Jag skulle göra det. Typ ta en golvmopp med målartvätt och gå över taket först, även om det inte är jätteskitigt.

• barny

Nej, tvätta inte tak om de är matt och det antar jag att det är i hallen

• Nyfiken gul

det räcker med att du tvättar taket med typ diskmedel eller såpa så det blir fritt från damm, smuts och fett.. ett tak suger gärna åt sig fruktansvärt mycket fett o damm..

• barny

Måla över direkt med takfärg (glans 3)

• Pink Rose

Den är inte matt just nu, men den ska bli det.... Så jag antar att det blir såpa att rengöra med. Har tyvärr inte målartvätt hemma Blir det randigt om man råkar missa en bit? Taket ser inte skitigt ut, men man vet ju aldrig

• Lynley

Oj vilka skilda råd du fick. Bertätta om hur du väljer att göra, blir nyfiken på vad som är bäst.

• barny

Det räcker om du drar av det lite med en fuktig trasa om det inte är skitigt. Använd rejält med färg annars är det risk för att taket blir flammigt och randigt, lycka till!

• Pink Rose

Lynley
    Lovar att berätta

Tack för alla råd! Återkommer

• Pink Rose

Tvättade taket med såpa och vatten, andra lagret färg har målats på och det verkar funka hur bra som helst

• abnocto

Jag torkade med torr trasa för att få bort allt damm och det blev hur bra som helst efter målning. Taket hade inte målats på säkert 20 år.

• byström

Så här är det... ett "blankt" tak, bör tvättas.
    Lätt att kolla, ta en blöt trasa och dra en bit på taket, smutsen i taket lossnar väldigt lätt. Då ser du hur smutsigt det är...
    Men såpa...det hör inte hemma här!! När man ska måla, använd RIKTIG målartvätt, det garanterar att det blir bra!
    Finns överallt, behöver inte sköljas bort med vatten. Bara sätta en trasa på en mopp, på med målartvätt och dra av taket. Ingen eftersköljning eller så, baaaraaa måla!

Svar på tråden Behöver man tvätta ytan innan man målar?