• Honey79

    Läkemedel & Naturmedel

    Hej tjejer!

    Jag är en ganska så tyst men trots det en flitig FL besökare...

    Jag har en fråga jag måste få hjälp med.
    Jag ska börja äta Primolut-nor o Pergo nu denna menscykeln. Jag har ganska jobbiga pms-besvär och ännu värre med Pergo. Nu har jag hört och läst lite om det nya naturmedlet Ziara som apoteket säljer. Det innehåler Vitex Agnus Castus ( kyskhetsträd-munkpeppar ) har läst flera olika namn. Detta ska även vara bra för fertiliteten och hormonbalansen, samt det ska sänka prolaktinvärdet som jag har en liten höjning av.
    Ziara ska vara jättebra för pms-besvär. Nu till min fråga- Vågar jag äta Primolut-nor o Pergo samt Ziara?
    Jag frågade gyn, som även är min gudmor, och hon såg inget hinder i det. Å andra sidan så har hon inte den kunskapen om naturmedel... Hade det varit ett annat läkemedel hade hon vetat. Apoteket var lite osäkra men trodde inte heller att det skulle vara skadlig, de poängterade även att det finns inga studier gjorda på naturmedel.

    Vad tror ni?

  • Svar på tråden Läkemedel & Naturmedel
  • Betty2

    Jag håller med apoteket om att det är svårt att veta i förväg när det inte finns studier gjorda. När det gäller läkemedel vet man ju betydligt mer om vilka läkemedel som påverkar varandra osv, men det vet man ofta inte om naturläkemedel tyvärr.
    T ex har det ju visat sig att naturläkemedel med Johannesört påverkar väldigt många läkemedel, så det bör man inte äta samtidigt som man äter andra läkemedel.

    Är det din gyn/gudmor som har skrivit ut Primolut-nor och pergo åt dig? Det viktigaste tycker jag är att den behandlande läkaren (i detta fall din gyn antar jag?) vet vad man tar för andra läkemedel/naturläkemedel. Så om hon tycker att det är ok betyder det mycket. Men om jag var du skulle jag nog även ringa företaget som tillverkar Ziara och fråga, eftersom företagen brukar ha någon som är "expert" på varje enskild produkt. Jag tror att det är Nycomed det handlar om, deras telefonnummer och mailadress finns på den här hemsidan:

    www.nycomed.se/Produkter/Terapiomraaden/Oevrige/Ziara/index.htm

  • Honey79

    Tack så mycket för ditt svar.. ja det är gyn som har skrivit ut tabletterna... Kruxet är att jag får värsta, vad heter det, värmevallningar av pergo! Skitjobbigt! O jättespända bröst! Hmmmm... Ska ringa nycomed! Tack!

  • Betty2

    Det låter jobbigt med så mycket biverkningar, så jag förstår att du vill försöka göra något åt de besvären. Jag har själv ätit pergo en gång och var lite "orolig" för alla biverkningar jag hört talas om. Men jag märkte faktiskt ingenting, så jag var väl en av de lyckliga som klarar sig utan biverkningar. Lycka till!

  • Honey79

    Har precis pratat m min gudmor ( gyn ) o hon tyckte att jag kunde äta ziara alla dagar utom de dagar jag ska äta primolut-nor. Hon själv äter agnus castus för klimakteriebesvär o tycker att det är toppen... Tänkte jag skulle skriva detta om nån annan har pms-besvär.

  • Die

    Hej,
    Vi har diskuterat Vitex agnus castus på 40+ i en tråd om Fertility Blend.

    Jag har läst att Vitex inte skall tas tillsammans med Pergo, de kan ta effekten av varandra. Jag har köpt Fertilityblend från USA, vilket innehåller bl.a Vitex. De avråder bestämt från att använda klomifencitrat (finns i Pergo) samtidigt. "You cannot take Vitex and Clomifencitrat at the same time. It seems that they counter act each other" . Tycker du skall vända dig till t.ex Läkemedelsverket (som godkänt Ziara och Femicur), eller Maxmedica eller Nycomed som saluför Ziara och Femicur.

    Lycka till!

  • Die

    Ett litet tillägg:

    Det stämmer ju att det inte finns så många studier på naturmedel. Men utomlands, I Tyskland och USA t.ex, finns mycket mer kunskap och därmed information om t.ex Vitex. Och det finns vissa studier gjorda, bara inte här i Sverige.

    En rättelse: Mitt citat på engelska i förra brevet var inte ordagrant det svar jag fick från FertilityBlend, utan ett citat från en annan tillverkare som jag skrivit av. Men innebörden är densamma; ta inte Vitex samtidigt som Pergo.

    (Hoppas jag inte rör till allt för dig nu.. Egentligen, eftersom du mår dåligt av Pergo, undrar man om du inte skulle ta Vitex istället. De doser av Vitex som finns i Ziara/Femicur (mot PMS) är dock något lägre än de doser som finns i T.ex FertilityBlend som skall främja fertiliteten.Denna parentes i slutet får stå för mig. Du skall nog följa doktorernas råd.)

    Massor av lycka till!

  • LimeOliv

    Jag har också läst att man inte ska använda Vitex och Pergo ihop. Jag har testat båda två, men inte tillsammans. Det var dock inte Apotekets variant, utan en amerikansk.

  • Honey79

    Die- eftersom min mens är så sparsam o jag har långa menscyklar så tänker jag äta tabletterna jag fick i 3 mån, primolut-nor o pergo inget mer. Fertility blend låter intressant! Har en väninna som bor i USA o kommer hem på besök i september. Ska be henne beställa det så slipper jag fraktkostnaden!

    Tusen tack för era svar!

  • swisch

    Jag skulle vara försiktig att blanda natur läkemedel och apotekets läkemedel. Studier utförda utomlands är själklart lika bra men kolla så att de är seriösa och inte 30 frivilliga som fått gratis medicin.. är studien publicerad i en vetenskaplig tidskrift så kan man ofta lita på den. Altså inte endast publicerad i en reklamtidning från naturapoteket. Exempel på interaktioner är ju p piller och johannesört preparat mot depression( p piller effekten minskar)

  • Mandelbiskvi

    Läs på Läkemedelsverkets hemsida om Ziara (munkpepparextrakt), där står lite om preparatet och att det gjorts en studie om pms-relaterade problem och effekt. Det har godkänts mot pms-besvär. De gick igenom naturläkemedel för ett antal år sedan.
    (Själv har jag kört munkpeppardroppar mot pms, och det hjälper, men det är kanske placebo. Hur som helst slipper jag gärna vara en arg peson mot andra de dagrna PMDD sätter min personlighet ur balans helt.)

    Någon mer som provat munkpeppar mot pms? Funkade det?

    Ni som kör det för fertilitet - hur har det gått?
    Lycka till!

    Kan säga att bidrottningelé funkade för mig, om jag fattade det rätt, blev gravid i af.

Svar på tråden Läkemedel & Naturmedel