Polarkakor recept
nån som har recept att baka det hemma själv?
Jag har ett bra recept men hinner inte skriva ner det nu men jag återkommer.
åh superschysst!
Vill me haaaa
Okej nu kommer det håll tummarna att lillen sover under tiden jag skriver
De heter Stomp
ca. 20 st.
9-10 dl.vetemjöl
2 msk bakpulver
1/2 tsk salt
3/4 dl sirap
anis och fänkål mortlade
1/2 l. mjölk
Blanda allt och kavla ut till tunna kakor. Kavla med vanilg kavel och sedan kruskavel (jag har ingen kruskavel så jag gör många hack med en gaffel istället)
Grädda direkt på plattan eller i torr stekpanna på båda sidor.
De är godast att äta direkt men fungerar också dagen efter. Supergoda och mättande.
Lycka till
Mustiga rågkakor
4 Rågkakor
25 g Jäst; ev för söta degar
5 dl Vatten; 37°
25 g Smör; eller margarin, rums- -varmt
2 tb Mörk sirap
1 tb Ättikssprit
1 1/2 ts Salt
2 ts Hel kummin
275 g Grovt rågmjöl
500 g Rågsikt
Smula ner jästen i en bunke. Häll över det fingervarma vattnet och rör om tills jästen har löst sig. Klicka i matfettet och tillsätt de övriga ingredienserna men spar 1 dl rågsikt till utbakningen. Arbeta degen 3 minuter med maskin eller 6 minuter för hand (ta ev mer mjöl). Låt degen jäsa övertäckt med bakduk till dubbel storlek, ca 40 minuter. Knåda degen smidig på mjölat bakbord och dela den i lika stora delar, en per rågkaka. Rulla till runda bullar. Kavla eller platta ut dem med handen till ca 18 cm i diameter direkt på bakpappersklädda eller smorda plåtar. Nagga kakorna med en gaffel. Låt dem jäsa under bakduk ca 45 minuter eller tills de ser lätta och porösa ut. Grädda mitt i ugnen i 225°, 12-15 minuter. Pensla kakorna med vatten efter gräddningen och låt dem svalna på galler under bakduk.
Rågkakor med sirap
4 st
Ugnstemperatur 225º
Ingredienser
50 g margarin, fast eller ½ dl flytande
5 dl vatten
50 g jäst
1½ tsk salt
2 msk sirap eller honung
5-6 dl vetemjöl eller vetemjöl special
Tillagning
Smält det fasta margarinet i en kastrull. Häll i vattnet och värm till 37°C (fingervarmt). Används flytande margarin, värm enbart vattnet. Smula sönder jästen i en bunke och rör ut den med lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, ev flytande margarin, salt, sirap eller honung, rågmjöl och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta kraftigt ihop till en deg. Jäs degen övertäckt ca 30 min.
Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Dela degen i 4 delar och forma dem till runda bullar. Platta eller kavla ut dem till runda kakor, ca 17 cm i diameter. Lägg dem på 2 plåtar, smorda eller med bakplåtspapper. Nagga kakorna med gaffel eller brödnagg. Tag ev ut ett ca 4 cm stort hål i mitten. "Hålet" kan gräddas som minibulle eller knådas in i nästa kaka. Jäs under bakduk ca 30 min. Värm ugnen till 225°C. Grädda i mitten av ugnen, minibullarna ca 5 min, kakorna ca 12 min. Låt brödet svalna på galler under bakduk.
Bitar: (20 stycken) Platta ut den jästa degen i en smord långpanna. Skär degen med mjölad kniv eller degskrapa i 20 bitar. Nagga. Jäs under bakduk ca 30 min. Grädda i mitten av ugnen, 225°C, 1520 min.
Låt brödet svalna på galler under bakduk. Bryt det sedan i bitar.