TENS och Cefar birth
Funderar på att hyra en Cefar birth Tens-apparat. Hur lär man sig hur den funkar? Hur vet man att man sätter den rätt?
Nån som har erfarenheter av att använda en sådan under förlossningen? Funkade det bra eller dåligt?
Funderar på att hyra en Cefar birth Tens-apparat. Hur lär man sig hur den funkar? Hur vet man att man sätter den rätt?
Nån som har erfarenheter av att använda en sådan under förlossningen? Funkade det bra eller dåligt?
Hej!
Jag fick komma till en sjukgymnast och vi provade in den tillsammans så att det blev en lämplig grundinställning på den.
Det var inte svårt men det är bra om man är två hemma sedan eftersom man vanligtvis sätter klisterplattorna på ryggen. Det behöver nog inte vara så exakt. Det följer även med en bra instruktion i paketet.
Man fick inte ha apparaten på BB. Tydligen så kan den störa andra apparater och man ska heller inte använda mobilen samtidigt...
Jag tyckte att den var bra! Jag hade oregelbundna värkar i ett par dagar och då var den bra att ha och den fungerade i viss utsträckning. Inte så att smärtan försvann helt. När man trycker på knappen just innan man känner att värken kommer så hinner "strömmen" före smärtan till hjärnan och man känner inte smärtan utan bara den lite brännande, pirrande känslan (ganska skönt faktiskt). Dessutom är den något att hålla i och pyssla med när man väntar på att värkarna ska bli regelbundna och det blir dags att åka in på BB.
Beställ den bara i god tid eftersom det tar några dagar att få den! Se även Cefars hemsida (om du inte redan gjort det):www.cefar.se
Lycka till!
Jag fick också min genom sjukgymnasten, tillsammans med en grundlig instruktion. Det är inte svårt men kan vara bra om partnen är med som sagt. Fast jag fick använda min på BB också! Till och med när de gjorde CTG! Konstigt att det är så olika på olika sjukhus.
I och för sig tog jag av den efter CTGn (öppen 5 cm)då jag tog en dusch och sedan kom den aldrig på igen. Fast jag blev erbjuden TNS av barnmorskan på förlossningen också...
Ja, där ser man hur olika det kan vara...
Jag använde okså TNS. Fick den inte utprovad utan lärde mig själv hemma. Det är bra om man hyr den i god tid, att börja fumla med apparaten för första gången då värkarna kommit igång är inte att rekommendera. Tyckte det gick bra och att den gav helt ok smärtlindring,i alla fall i början. Fick ha den på BB men inte under CTG.