• Janina77

Köpa Hund : Beagle???

Hej på er!

Vi har planer på att skaffa en hund, det lutar åt en Beagle. Vill nu veta allt om denna hundras. Hur är den som familjehund t ex? Vi har ju tre barn i åldrarna 4 ½, 2 ½ och 1 år.

Är den svår att "dressera"?

Ingen av oss har haft hund förut så vi är liksom lite "gröna" på den fronten. Katter har vi haft men dom sköter ju nästan sig själva kan man säga.

Nån som vet några bra kennlar eller som vet bra hemsidor om just denna rasen, svara gärna.

Vad kostar det att skaffa hund (då menar jag inte själva priset för hunden utan mer skatt??? försäkring, märkning och lite sånt där.

Vad är det man ,måste göra typ hos veterinären mer än att öronmärka den och vad kostar sånt.

Vill gärna ha lite allmänna tips och råd.

Ha de gött!

• Svar på tråden Köpa Hund : Beagle???
  • Kenzie

Har ingen personlig erfarenhet men Beageln är en drivande jakthund och, vad jag förstått, överlag inte särskilt lämplig som enbart sällskapshund.

Skatt betalar man inte och id-märkt är hunden när man hämtar den. Försäkringspremien varierar mycket från olika bolag men du får nog räkna med mellan 1500-2000 per år.
    Hunden ska ju vaccineras och vet. undersökas årligen.

Tycker att ni ska läsa på ordentligt om den hundras ni tänkt skaffa och enbart köpa hund av en seriös kennel.

• Endoriana

Jag har erfarenhet av beaglen efter att ha jobbat ett år på en kennel med uppfödning av sådana.

Det är mycket riktigt att en beagle är en drivande jakthund. De flesta hundarna av denna rasen har en mycket strak instinkt och behöver få komma till någon jakmänniska, men ibladn föds valpar som inte har denna utpräglade instinkt och då passar den utmärkt som familjehund.
    Under mitt år på kenneln så föddes det 7 kullar med ca 8 valpar i varje kull. Av dessa fanns det endast 1 som passade bättre som familjehund. Så tänkt dig noga för.

Jag anser att är upffödaren seriös så säljs valparna till människor efter hundens behov i detta läget. men ring till några uppfödare och prata med dom. Kanske någon uppfödare har en sådan hund som skulle passa bättre för familjelivet än som jakthund.

Lycka till

• the thing

har själv en jaktidiot hel underbar kille bara han få jaga på dagarna.

• frulan

Hundar är underbara

Hur kom ni fram till att det var just en Beagle ni vill ha?
    Håller med alla ovanstående om att man bör tänka på att det är en jakthund och det är inte säkert att en (seriös) uppfödare ens vill sälja en valp till er om ni inte tänker jaga

Rekommenderar er att tänka efter VAD ni vill ha en hund till och hur mycket tid ni vill lägga ner på den i vardagen. Alla hundar tar tid att ha, men vissa raser mer än andra.
    Läs på om hundar, allt ni kommer över.
    Läs om valpar, unghundar, träning, uppfostran, hundens naturliga beteende, språk och signaler.
    Det är en hel vetenskap

På SKKs (Svenska Kennelklubben) hemsida kan man titta på alla raser i alla grupper.
    Om det är en familjehund ni vill ha (förutsätter att h*n ändå får mental stimulans och allt annat en hund behöver) så kan ni titta under gruppen "sällskapshundar".
    Gå in på www.skk.se och klicka på "om hund", "hundraser", "rasgrupper" och välj "grupp 9", det är sällskapshundar.

Lycka till, som sagt, att ha hund är underbart men kräver mer än folk tror

Svar på tråden Köpa Hund : Beagle???