• elmah

malinios eller schäfer

mer lättlärd? vad är skillnaden?

• Svar på tråden malinios eller schäfer
  • elmah

malinios, är lite osäker på stavningen

• Tyrell

En belgare skulle vara min favorit. Fast jag föredrar nog Groenendael. Har alltid varit svag för svarta hundar. Efter vad jag förstår är belgarna "fegare" än schäfern, men också trofastare. Det beror nog i slutänden på ägaren om det blir bra eller dåligt.

• elmah

vilken är bättre att tävla, träna, spåra med?

bättre med barn?

läste någonstans att schäfern och belgisk vallhund är ganska lika, fast belgisk är mindre än schäfer

• kobra

jag tror att schäfern är mer robust och tålmodig, fast jag är ju partisk eftersom jag haft en sån..

• AgainstMe

Jag hade valt en malle (rätt stavning: malinois), jag älskar dock båda raserna så det är inte att jag är särskilt partisk ur den aspekten. Polis o väktare går över till malle mer o mer för där är inte lika sönderavlat vad jag förstått det som.

Tror båda är lika bra att tävla o träna med, jag upplever de mallar jag sett som mer energiska o kvickare - och kanske ngt hårdare än schäfern (schäfern är snäppet mer rövslickare ). 

Malle-kennlar jag gillar:
    Ullhedens (terv och malle)
    Blacknecks
    Lei-Ann

OBS att detta är mina personliga åsikter om raserna, det finns säkert ngn som är kunnigare (har tränat o tränar mkt hund, bla med IPO-folk samt har jobbat på hunddagis i 8 år med mkt schäfer o belgare - som använts i brukset)

• AgainstMe

Just det, vad gäller barn så kvittar det vilken ras du har, IMHO.

• elmah

AgainstMe

något jag länge funderat på, ang sönderavel på schäfrar är det höft och led sjukdomar eller är det annat det handlar om? hur vet man hur mycket inavelsgrad hunden har? jag vill helst ha 0%
    för ett tag sen hittade jag en kennel där hundarna hade allt mellan 2-6% inavelsgrad, hmm
    stör inavelsgrad något? t ex psyket?

vilken hund är det lättare att träna med? alltså tik eller hane?
    kan hunden bli olydig fast man går på kurser och tränar lydnad?

• AgainstMe

Hej !
    Oj, jag är långt ifrån ngn expert och det var svåra frågor för lilla mig att svara på !

Jag tänkte faktiskt när jag skrev det om "sönderavel" på vad de eg menar. Tror det är hälsan främst ??

På min ras (dobermann) valphänvisning står det hur många inavels% som varje kombination har. Annars är jag urkass på det där med inavel och "linjeavel" (enligt vissa bara ett finare ord för inavel ). Hör med rasklubbarna. För det mesta brukar klubbarna (eller om det tom är SKK) ha ngn slags gräns på vilken inavelsgrad det får vara - eller är jag helt ute o cyklar nu ?

Som exempel är min hane ur en kombination där inavels% är 1,1. Och mina uppfödare är extremt kunniga och seriösa (karln sitter med i SBKs mentalitets-blablabla).

Hane eller tik ? Ingen aning, har haft tre tikar och en hane. Hanen är bara 8 månader, så det är svårt att avgöra ngn könsskillnad än. Men alla utom en (en tik dårå) har varit extremt lättjobbade.
    När jag skulle skaffa min nya hund ville jag helst ha en tik för jag hade lite fördomar om just dobermannhanar (har bara haft dobermann) men uppfödarna parade ihop mig med just en hane. Enl dom är det ingen större skillnad. tikarna kan vara lite lynnigare dock, runt löp och skendräktighet. Det slipper du ju med en hane.

Ja, absolut kan hunden bli olydig ändå - det beror på hur du jobbar med den - man kan ju träna lydnad men träna helt fel.. Men en bra start är ju absolut att gå kurser !

• elmah

tack

var dobermann din första hund?

eftersom jag inte har ngn hundvana så har många avrått att inte skaffa schäfer

vi har en liten son här på lite över ett år, och planen för en hund är inte aktuellt ännu. ev om några år då... men jag hinner lära mig lite, förhoppningsvis Skrattande

• AgainstMe

Dobermann var min första hund.

Många erfarna säger att det är skitisamma vilken ras man har som första hund bara man har rätta intresset (bruks/lydnad om man ska ha brukshund etc) och vilja att lära sig.

Mitt fel med alla 3 första dobbisarna att jag valde hund med hjärtat och lyssnade på mkt skitsnack, därför blev det inte de bästa uppfödarna (i första fallet - bristande tillgänglighet i kombi m aggressivitet) och de bästa individerna (andra var ointresserad av träning, 3:e var en omplac som haft d svårt som jag avlivade nyligen pga att hon ej gick ihop m våran dotter).
    Nu har jag äntligen hittat rätt. Har vetat om mina uppfödae länge men vet att de är MKT kräsna i val av valpköpare och har därför inte vågat höra mig för där förut.

Så vilken ras det än blir - hör dig för MKT inom klubbar, olika uppfödare, med träningskunnigt folk etc etc. Rätt uppfödare är A och O !! Sedan kan ju "rätt" vara olika beroende på hur man är som person eller vilka intressen (utställning, bruks, sällskap) man har. Så det är eg omöjligt att säga att "den eller den uppfödaren är bäst".

Svar på tråden malinios eller schäfer