• fantasy

tips och råd, Geckoödla..

japp nu har vi blivit med ödla lite så där plötsligt, har ingen som helst vana av ödlor (dock ormar) så jag tager mer än gärna emot tips om just denna ödla vad gällande bur/matning/osv..

Något viktigt jag bör veta om just denna ras?

info: Det är en hane på 4-5 år, stor och tjock om både mage och svans, snäll och lugn att hantera, vet ej hur den skötts tidigare eftersom vi köpt den av zooaffären som köpt in den samma dag..Ser dock ut att vara välskött.

• Svar på tråden tips och råd, Geckoödla..
  • Bisquit

Fick du inga tips av djuraffären???

Vad är det för typ av ödla? Lever den i skog eller i öken?

Grönsak eller insektsätande?

Jag har haft lite olika ödlor, men det är svårt att ge några råd när man inte vet vad det är för typ.

Mvh G

• Jossebell

Denna sida har min svägerska och den har tydligen fått en del uppmärksamhet för att den ska vara bra.

www.dabbagam.tk/

Själv är jag ingen fan av ödlor....

• fantasy

jo, det klart att jag fick tips av även djuraffären , men jag tänkte att det kunde vara bra att höra från er som har egna geckos oxå..

Sen som jag skrev så är det en geckoödla...

• fantasy

tack för tipset av sidan tyvärr är det inte en sådan ödla vi har..

• Jossebell

okej, jag trodde hon hade info om olika ödlor men jag har som sagt inte egagerat mig alls

• Bisquit

Ok, men det finns ju olika geckoödlor...

Vissa lever i öken, andra i skogen. Svårt att säga hur du ska göra om man inte vet vad det är för sort. Hur ser den ut?

• ormizen

Hej
    Grattis till din gecko är det en leopardgecko? Vi har tre stycken hemma. Dem lever i ett stort terrarium med sand, sten, och klätter träd. Geckosarna äter drygt var annan tredjedag. Du kan se om en gecko har ätit förmycket då är nämligen svansen fet Den ska vara lagom rund hela vägen. Syrsor är mycket bra föda, zookombas (larver) är som chips och cola Är ödlan någon gång mager kan du få upp vikten med just dessa. En leopardgecko lever upp till 20 år gammal, den kommer att känna igen dig garanterat efter ett tag. Ömsningen sker (ska ske) var tredje vecka, då kan den behöva extra tillskott av vitaminer och kalk. Ställ en skål (blomfat litet) med det i terrariet. Varmt ska den ha på dagen (lampor helst uv) men vanliga går bra, släck på nätterna. Leopardisarna är öken/land geckosar och är nattdjur i förstahand. Ett bra ställe att köpa billiga syrsor på är Cricketexpress. Man beställer så skickar dem hem dem i paket till dig. Där kan du även köpa syrsemat (jepp man föder upp dessa också) och andra tillbehör. Lycka till med din geckos Kramizar Ormizen

• fantasy

Japp det är en leopardgecko.

Det som jag funderar över mest nu är detta med maten, han kom ju igår och har tills idag bott i en liten tillfällig plastbur som ej haft extra värme, idag införskafades riktig bur och en värmeplatta som jag plaserade under gruset. han har haft en syrsa inne hos sig sedan han kom, jag fick med 6 stycken från affären men plockade ut fem så den som var kvar skulle bli lite mer intressant. Dock verkar han ännu inte intresserad fastän den springer framför nosen på honom. Jag har ingen aning om när han åt senast. Vad ska jag göra, vänta och se? han kanske blir mer intresserad nu då han fått större yta samt extra värme men om inte? han är ju rund och fin så jag tror inte det går någon nöd på honom men jag vill hemskt gärna se att han äter så jag slipper grunna på det..

funderar på att testa med ovannämda larver i morgon (de större tjockare)vet ju ej med vad och hur han är van att utfodras tidigare..

• Japonica

Det är en väldigt stor omställning för djuret att flytta, och byta miljö, dessutom flera ggr på kort tid. Det är normalt att inte bry sig om mat till en början då. När djuret funnit sig till rätta i sin nya miljö bör han/hon börja äta.

Svar på tråden tips och råd, Geckoödla..