Bostadstillägg - hur lång tid tar det?
Vi (jag och min man) har ansökt om bostadstillägg eftersom jag har aktivitetsersttning från och med december förra året. Beslut om aktivitetsersättning tog ett halvår och under tiden hade vi bostadsbidrag. På grund av att ekonomin nu förändrats måste vi betala tillbaka bostadsbidraget på 4500 innan september. Detta är inte fel, men hur ska vi kunna göra det innan det nya kommer igång?
Våran inkomst nu under sommaren baseras helt på min aktivitetsersättning som är ungefär 5300 i månaden. Min man har inget sommarjobb (han pluggar annars med CSN-lån) så ersättningen räcker knappt eller inte till ens hyra och räkningar. Den här månaden hade vi exempelvis extra mycket räkningar (försäkringar som vi betalar årsvis) som sammanlagt landade på 6300 kronor dvs. 1000 kronor mer än in inkomst. Vi har pengar på banken (20000 ungefär) som vi har eftersom jag fick retroaktivt den tid det tog att bestämma om aktivitetsersättningen. Jag vet bara inte om jag törs ta 4500 av dessa och sätta in till FK för bostadsbidraget eller om jag ska vänta tills min man får pengar från CSN.
Nu till mina frågor...
Hur lång tid brukar det ta för Försäkringskassan att besluta om bostadstillägg?
Om jag inte betalar in pengarna jag är skyldig för bostadsbidraget, går det att lösa så att de drar av det från några månaders bostadstillägg? Det vore så smidigt!