• malincha

Målarfärg+bebis=dåligt???

Tjing tjing!
    Väntar mitt första barn som beräknas födas omkring den 3 augusti. I slutet av september flyttar vi till ett litet radhus (jippi) och vi vill så gärna måla om sovrummet. Bebisen kommer ju sova med oss i början troligtvis och undrar därför hur skadligt det kan vara för den lill* att sova i ett nymålat rum? Hur länge bör vi annars vänta med att sova där?

Glad för råd!!

malin v.39 (imorgon)
  • Svar på tråden Målarfärg+bebis=dåligt???
  • Miss Bubbelgum

Fråga på målarbutiken vetja. Men vattenbaserad målarfärg (vilket de flesta väl är?) är ju mer "skonsamt". Lycka till med bebben!

• Annah B

om man inte läggerbebisen där direkt utan väntar några veckor mninst o vädrar så har jag hört att det är ok.....

• Sante

Vattenbaserad är ju ofarligt,nu när det är så varmt så brukar man ha fönstret öppet dygnet runt,så jag ser inget hinder!

• FenomenaA

Njaa, det är väl inte helt självklart att det är ofarligt med vattenbaserad färg (även om den är bättre). Det finns forskning som pekar emot att det kan förhöja risken för allergi att sova i nymålade rum som spädis. Kolla bla in BAMSE-projektet.

Dock så släpps det mesta av de farliga ämnena ut under de första veckorna, så det går ju att måla huset etappvis. Dvs börja i ena änden, sova i den andra och sedan byta.

Svar på tråden Målarfärg+bebis=dåligt???