• Shk76

Ultrajud, Skaraborg..?

Jag har frågat förut ,men fick då ej några svar...

Jag ska på Rutin-ul i augusti på Kss i skövde,och jag undrar lite över om man kan fråga efter kön?

vet att det normalt ej "ingår"...men skulle vilja höra om någon annan har fått veta,dvs,om ni har frågat?

Jag har inte vetat nåt om kön med mina 2 tidigare barn(har en av varje)

men skulle hemskt gärna vilja veta denna sista gången,dels lite för att det vore praktist,och självklart även av nyfikenhet,hehe

Så hoppas verkligen någon svarar....

• Svar på tråden Ultrajud, Skaraborg..?
  • knoddis

Hej!
    Jag har bara hört en av mina vänner som frågat om de kunde få reda på könet, och då fick de till svar: är det viktigt...? De fick inte reda på det. Men jag tror det beror på vem som gör ultraljudet. Med mitt förra barn var jag inne på ett tillväxtultraljud i v 39. När jag sen var nere på förlossningen och gjorde CTG-kurvan så frågade barnmorskan om vi tagit reda på könet, för det brukade han berättta som gjorde ultraljudet på oss. Men då ville vi inte ha reda på det, däremot nu med barn nummer två känns det spännande och som du skrev, lite praktiskt.
    När ska du göra ditt ultraljud? Jag ska dit den 21:e augusti. Skulle vara kul att höra om du fick reda på könet.
    Om inte, kanske du kan boka en tid privat hos Urban Claesson i Skövde. Jag var hos honom förra månaden för ett tidigit ultraljud i v10 då vanliga vården vägrade, och han var himla trevlig och tillmötesgående!
    Lycka till!

• Shk76

Vad kul... äntligen svar

Jag ska dit den 29/8 så det blir ju efter dig...
    men jag blev ju också nyfiken på om det är så att du får reda på det?Vore jättekul att få höra efter ditt ul,hur det gick.

Urban Claesson är det alltså en "privat klinik"?
    jag undrade just om det fanns några här i skaraborg,ifall om att dom vägrar säga på Kss..

Då överväger jag starkt att beställa tid där,men som sagt vore kul om vi kunde följas åt,och se om någon av oss kanske får veta på Kss..

• Plumpan

Har varit på 2 UL på KSS men fick inte veta könet, dom säjer att det är ju inte därför som dom gör UL....
    Men ja hade nog velat veta tror ja om det hade varit så att det hade gått o se....är nyfis....

• Shk76

Det lät ju inte så lovande..

det är väl sant att det är ju inte "livsviktigt" att veta...
    men jag har endå bestämt mig denna sista gång

Som jag sa dels för att det vore lite praktist(mina tidigare barn: pojken 9år,och tjejen 14månader)

med andra ord finns det ju massor me tjejkläder! men inga pojkkläder alls..

Däremot spelar ju könet absolut ingen roll för min del,men vore roligare att kunna planera

Sen är man ju väääldigt nyfiken...hehe

• alexis2006

Jag gjorde mina UL på ante på KSS. Då vi vill få reda på könet, passade vi på att fråga. Men fick ett kort och irriterat svar tillbaka att vi väntar en Karl-Astrid! Tackar!

Så nej, de vill inte berätta könet. Fick reda på i efterhand att vi enligt LAG har rätt att få reda på könet.. kanske något att forska i?

Vi har tid för köns-UL på Barnmorskekliniken i Göteborg, kostar 400:-

Lycka till!! Kramar

• toveca

Intressant tråd. Har tid för rutin-ul på KSS 4/9 och vill väldigt gärna veta könet. Trist att höra att de ej berättar! Det är väl inte deras sak att välja om vi ska få veta eller inte

Får vi inte veta där så bokar vi nog tid för könsul senare i så fall.

Lite OT; kul att se några skaraborgare samlade - verkar inte finnas nän annanstans..

• Shk76

Kul att vi är några stycken som ska till samma ställe och göra Ul

och dessutom nästan samma månad,kan ju som sagt vara kul att följas åt,och se om någon av oss kommer få reda på kön där..?

"xoduse" va taskigt sagt av barnmorskan,syftar på Karl-astrid där...
    förstår heller inte varför dom tydligen blir så arga el irriterade..? eftersom dom flesta som bestämt att dom vill veta,kommer ju ändå boka tid nån annanstans till könsul..

• alexis2006

Shk76; ja, vi blev väldigt snopna! Eftersom det var ett "utredande" UL där de kollar det mesta, så tycker jag att det inte skulle vara en sån stor deal att bara säga könet på babyn när både jag och min sambo frågade!!
    Kan passa på att tillägga att jag inte ens fick en BILD... =/ var jättebesviken och ledsen efter UL men så fick vi nys om Barnmorskegruppen i Göteborg.. så på måndag bär det av!!

Vet ni varför de inte berättar kön?
    I Skövde görs enbart medicinska UL.. allstå inga köns-UL.. men när de berättade könet för folk så såg de en ÖKNING av aborter på flickfoster! Usch vad hemskt.. =/

Därför måste vi även vänta minst till v.28 för UL hos Barnmorskegruppen för att De ska vara på den säkra sidan.

Men varför har inte vi i Skaraborg DET alternativet??
    Att man får göra ett rutinmässigt, medicinskt UL i v.12-14 och för de som vill kolla könet, få en senare tid i v.20 och framåt?!!

Säger då det..

• Shk76

En ökning av aborter..?
    usch,trodde faktist inte folk var så himla okänsliga,skulle aldrig kunna tänka mig göra något sådant :-/

Håller verkligen med om att det är riktigt dåligt att det ej finns några alternativ här i skaraborg?

Om det nu inte då finns någon privatklinik?tänkte på den där urban claesson som "knoddis" nämnde?

• alexis2006

Det är helt sjukt, jag vet.

Skulle aldrig för mitt liv vilja göra ett UL och sedan en abort.. =/ inte en abort för den delen heller.
    Vet inte hur det är exakt, men i en del andra kulturer så vill de ju helst ha pojkar som kan jobba o försörja familjen.

Tycker att det borde vara jämställt i vårt avlånga land men tydligen inte..

Åhå, ja han kanske gör Köns-UL. Det är ju iaf värt att kolla upp! =)

Om du gör det så kan du väl meddela mig, så slipper man tipsa andra om att åka land o rike runt när man kanske har det i grannkommun.. =)

Kram Anna

Svar på tråden Ultrajud, Skaraborg..?