Kall sås till grillad laxkotlett?
Japp, just det var min fråga... Någon som har ett recept på någon god kall sås som passar lax?
Tack på förhand!
Japp, just det var min fråga... Någon som har ett recept på någon god kall sås som passar lax?
Tack på förhand!
tsatziki tycker jag funkar jättebra
eller om man blandar fiskrom, fraiche och citron
Gör en sås av lätt creme fraiche, finhackad rödlök, finhackad dill, gräslök och eventuellt rom. Krydda efter behag och droppa gärna i lite citron.
Limesås
Sås:
4 dl mini fraiche (eller vanlig crème fraiche)
2 msk honung
½ tsk salt
1 krm svartpeppar
* Skär bort skinnet från laxen och skär den sen i avlånga bitar.
* Trä upp dem på spetten.
* Pressa vitlöksklyftan i mini fraichen .
* Riv skalet på limen och pressa ur saften och blanda ner.
* Rör ner de övriga ingredienserna.
* Fördela såsen i små glas, typ shotglas, och ställ i laxspetten.
Creme fraich, lite saft ur pressad citron samt mycket finhackad dill... jättegott!
Eller creme fraiche med två krossade vitlöksklyftor i. Också fräscht och gott.
Creme fraiche med ett par teskedar chilipulver... gott det också.
Du kan testa hur mycket du vill med kryddburkar och färska örter. Det är gott och spännande. I princip kan du ha i vad du vill. Till kyckling har vi ofta creme fraische med curry i ex.vis.
Jag antecknar
Vilka fräscha såser!!!
Jag gillar en sås till lax som jag gör på creme fraiche och sweet-chilidressing. Häll upp ett paket creme fraiche och häll i dressing tills du tycker det smakar bra, kläm ev i en vitlöksklyfta. Klart! Enkelt och gott...
Mums vilka goda såser! Får äta lax ofta så jag kan smaka alla!!
Tackar så mycket!!
bus enkel sås här med!
3 dl gräddfil, pressad vitlök, fin hackad rödlök, röd rom, och lite salt! skit gott till lax!
Min svärmor brukar göra en sås som är väldigt god.- Créme fraiche saffran & tomat.- Créme fraiche paprika & chilli- Röd eller svart stenbits rom (eller varför inte lite av båda)- Hackad röd lök- Hackad dill
NU blev jag sugen på lax
Så det blir lax här till middag också. *dregglar*
Man ska inte gå och handla eller läsa trådar om mat när man är hungrig...
Blev super hungrig NU!! Ska skicka iväg gubben och handla... *S*