• MammaFia

Frysa in persilja & gräslök

Hur fryser jag in gräslök å persilja så de inte blir geggiga. Påsar? Frys bytta? Någon som vet? Vi har så mycket i trädgården att jag vill spara lite till vintern.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Frysa in persilja & gräslök
  • Fåret Shaun

Persilja är bara att lägga i påsar och frysa in, eller burkar.
    Gräslök och dill vet jag att min mormor brukade frysa in i små förpackningar av folie, så små att det var lätt att klippa även när de var frusna.

• abnocto

JAg fryser allt ni nämner genom att bara lägga kvistar i plastpåsar. Sedan är det bara att "smula" sönder det frysta så mycket du vill ha. Att klippa sönder innan har du inget för.

• helene306

Hoppsan! Jag klippte gräslöken innan jag slängde ner det i en bytta och in i frysen, vad händer nu då? Fast jag är inte döförtjust i gräslök och sambon lagar knappast mat, så denna gräslök kommer nog förr eller senare hamna i komposten

• abedissa

jag hackar allt och lägger i plastbyttor. Det är enkelt att ta med sked när man behöver direkt ur frysen

• yuzz
    Jag hackar o lägger i fryspåsar eller i plast lådor. Men när du tar till matlagning va snabb o lägg tillbaka resten i frysen sen för annars så "vissnar" dem.
    Fördomar är lättare att ta till än kunskap. Dem kräver ingen ansträngning!
Svar på tråden Frysa in persilja & gräslök