• Dumas

Mastit/bakteriell infektion

Hej!
    Undrar om det är någon annan som lidit av återkommande bakteriell infektion medan ni ammat? Jag står snart inte ut, varenda amningstillfälle är som tortyr.

Sedan Liv var en vecka gammal (hon är lite mer än 3 veckor nu) har jag kämpat på med amningen. Redan från början bildades små sår på ena vårtan...jag fortsatte amma som alla sa att jag skulle...några dagar senare blödde det från vårtan och jag fick bröstinflammation med feber och min obstetriker gav mig antibiotika. Det hela blev bättre, såren läkte. Nu har jag varit utan antibiotikan i fyra dagar och såren är på väg tillbaks. Min amningskonsult tror därför att jag inte lider av svamp på bröstvårtorna utan att det är en mer allvarlig bakteriell grej. F-n vad detta är superjobbigt Nu ska jag strax hämta en ny runda medicin från min doktor, får se om det hjälper något.

Att fixa lilltjejens grepp hjälper inte, amningsexperten har kollat och säger att hennes mun inte är "ideal" för amning just nu, men att det blir bättre när hon blir större...vilken tröst

Skulle så gärna vilja höra om det finns andra som haft sånt här och hur ni fått bukt på det hela?

• Svar på tråden Mastit/bakteriell infektion
  • markattan

Har inte haft det självt.....men önskar att allt ordnar sig för dig.......!!!! -kram-

• Risgrynet

Jag vete katten vad det är jag har men jag har sår på ena bröstvårtan och har haft det sen sonen föddes - han är nu tio veckor.

Har fått hjälp med tekniken (amningsobservation) av fem personer, alla säger att det ser bra ut.

Har behandlat med svampsalvor och penslat bikarbonat. Har smörjt med PureLan och med LHP (antibateriall salva). Har testat amningsnapp (en kort period då det kändes allt för onaturligt) Har även pumpat och gett på flaska en hel vecka. Såret minskade i storlek men ökade sen igen när jag började amma som vanligt, vilket jag gjorde på inrådan av amningsmottagningen där de sa att taget såg fint ut. Använder nu norsk skålsnäcka för att avlasta när jag är ute, hemma går jag ständigt topless.

Ja, jag antar att mitt inlägg är mest tragiskt och inte hjälper det ju dig heller... Jag vill nog bara säga att det jobbiga kan vara långvarigt men att amningen ändå på nåt sätt är värd det (iaf för mig). Fast orkar man inte så ska man såklart överväga att sluta, utan att ha dåligt samvete. Hur du än gör - se till att få ordentlig hjälp från nån. Tjata om du behöver.

Kram och Lycka till!

Svar på tråden Mastit/bakteriell infektion