• Elin med Wilma och Alva

Vad tycker ni om namnet Cecilia?

Klassiskt & vackert eller gammalt & tråkigt? Jag tycker att det är jättefint men jag är rädd att det bara ska bli Cissi och Cilla av det jämt, det är ju inte lika kul.... Fast så ska man väl inte tänka egentligen, i sin helhet är ju Cecilia det finaste namnet jag vet och då är väl det ett perfekt namn att ge en ev dotter? Vad tycker ni om namnet Cecilia och hur tänker ni när det gäller såna namn som nästan automatiskt ger upphov till smeknamn?

/ Elin

Elin, väntar första barnet - bf 10/10
  • Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Cecilia?
  • getingmidja

Jättefint namn, tummen upp!

• aragon

Min man mans barn heter ELIN Madeleine Cecilia..... jag hade ju inte valt det som tilltals namn MEN det beror på en gammal kompis till min syster som inte väcker roliga minne

Älskar mina bonusbarn och min man
  • Jone

Mycket vackert namn. Tyvärr är jag inte så förtjust i smeknamnen, men det kan man ju inte gå på. Barn kan ju få vilka smeknamn som helst egentligen.

• Prego75

Hm... ja, jag heter Cecilia i förnamn och dottern har det som mellannamn. Min mormor hade det som mellannamn också - så jag tycker att det är fint, men jag är ju inte objektiv.
    Två av mina bästa vänner heter dessutom Cecilia (tilltalsnamn) och de är himla trevliga och snälla.

• Nyfiken gul

JAG heter Cecilia.... o gillar namnet!! har fått vara ganska ensam om det också vilket jag gillar ännu bättre...

Kallar mig själv för cissi i alla sammanhang... kan även kallas för Cissan...

Cecilia heter jag bara i kontakt med myndigheter o när jag ska presentera mig själv för någon...

jag ÄR Cissi helt enkelt...

• nattuggla

JAg tycker Cecilia är fint:) känner en liten som heter det!

• Sophian

Cecilia är fint, och så funkar det på alla åldrar. :)

• Isola C

Jag tycker det är fint!
    Har själv ett (ganska långt) namn som nästan automatiskt ger upphov till smeknamn, men jag kallas alltid för mitt riktiga namn. Om jag någon enstaka gång har kallats för "smeknamnet", så har det inte varit av någon jag känner ens Glad 
    Alla säger mitt riktiga namn.

• CamoMillan

Fint! Tidlöst! Passar på alla åldrar!

• KickanAnnika

Egentligen är Cecilia ett väldigt fint namn, men för mig är det helt förstört eftersom kvarterts vidrigaste unge hette så!

• Vilmagbg

Jag tycker det är ett jättefint namn Jag kallas mest Cilla eller Cissi i och försig av familj & gamla vänner. Men jag presenterar mig alltid som Cecilia och på jobbet har jag alltid hetat Cecilia.Vår son heter Max som är ett kort namn som det egentligen inte borde bli något "smeknamn". Men på hans förskola säger personalen nästan alltid "Maxen".Av mig och hans pappa kallas han ofta för "Tudde" ......fråga mig inte varför ????Han farmor säger alltid "Maxie"."Kärt barn har många namn" .......... Min systerdotter heter Linnéa och kalas för "Korven"......då tycker jag nog Cissi eller Cilla är bättre.

• loppis7

Tycker att det är jättefint o har själv en dotter son heter det o det är faktiskt inte så vanligt nu.

• Tjofsen

Jag tycker det är jättevackert. Hade glömt att det namnet fanns faktiskt. Många i min storasysters årsgrupp hette det kom jag på....hon är runt 38 nu..Jag tyckte då att det var jättevackert. Och Cissi och Cilla är ju jättefina smeknamn

• metallgem

Ok, men jag gillar inte heller smeknamnen som lätt blir av Cecilia.
    Många i min generation (senare 70-talet) hater Cecilia tycker jag.

• lottizm

fint tycker jag! tar man bort några bokstäver så blir det Celia och det tycker jag är ännu finare men kan bli lite konstigt på svenska kanske?!

Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Cecilia?