• mammutten81

Fyspray, hjälper det??

Hjälper det?
    Kan man spruta på gardinerna i förebyggande syfte?
    Och på soffan?
    Blir det fläckar?
    Vi får snart hem vår kisse som tydligen älskar att hänga i gardinerna trots att han får skäll och tillsägningar.

• Svar på tråden Fyspray, hjälper det??
  • Wolfhound

mammamutten81: Blanda ättika och vatten istället, mycket effektivt och billigare.

• CeciliaBa

Jag har testat på en av våra katter och det verkar ha fungerat men det kan nog vara väldigt olika...

Kill them with kindness...
  • hysterica1975

funkar jättebra på mina hundar..

• mammutten81

Känner ni någotsjälva av fysprayen?

• hysterica1975

nä.. den luktar inte illa... typ som något skurmedel kanske...

• Creep

Det funkade inte ett dugg på mina katter. Precis nmär man sprutat höll dom sig borta men efter 5 minuter var dom där igen.
    Det ända som funkat för oss är att fylla en sprayflaska med vanligt vatten och spruta på dom när dom gör nått som inte får. Dom lär sig snabbt och numera behöver vi bara typ höja handen (utan flaska) för att dom ska sluta med det dom gör. Vattnet är inte använt på lääääänge.

• VåraHjärtan

Funkade inte på min kisse men det beror nog från katt till katt..

• miamartini

De funkade på en av mina katter..... Den andra brydde sig inte ett dyft om att jag sprayade nåt.... Hon va där ändå..... Dock så va hon inte så förtjust i Ättika (Som du fick tips om innan) De höll henne borta

Mamma till världens underbaraste lillkille
  • Nattviolen

Skulle aldrig komma på tanken att använda FY-spray inomhus. Det torde ju lukta för katterna i hela huset, och inte bara just där de inte får vara. Alltså ska kattstackarna bo i en för dem otrevlig miljö. Vattenspruta gillar jag inte heller.

Jag slutade istället ha tunna gardiner som katterna gillar att klättra i. Inte heller har jag gjort så stort väsen av om de någongång har "rivit i". Att istället aktivera katten med roliga lekar mm brukar fungera bättre. Ett klösträd från gov till tak som de kan klättra i för att komma upp kan också lösa problemet.

• Cassiopeja

Fysprejen använde vi när våra katter envisades med att klösa på våra sängöverdrag. Funkade jättebra!!! Efter att ha sprejat i några omgångar så hade de hittat andra ställen att klösa på!! Men det varierar säkert från katt till katt. Den luktade dock FAN i en kvart eller så innan lukten skingrats. Vi har inte hittat några fläckar.

Maria & Eira 060115
  • lei

funkade inte på mina kissar. men däremot så hade jag ut lite vitpeppar på golvet brevid soffan där dom klöste. det funkade däremot

• Pysselgalningen

Fyspray verkar bara under en kvart/20 minuter, sen så har lukten försvunnit och katten kan med ro gå tillbaka och göra sina hyss.
    Det verksamma ämnet i fyspray är en doft som heter "Citronella" och finns att köpa som aromaolja på de flesta hälsokostbutiker.

Vi köpte det istället och försiktigt duttade en utblandad lösning med doften på ställen där våra katter klöste och inte fick vara. Det hjälpte definitivt bättre än fyspray.
    Men observera att doften är stark och man får testa sig fram till en bra blandning.

Svar på tråden Fyspray, hjälper det??