• Niwa78

4 mån m natt gaser och sover dåligt , vad kan man göra?

Min 4 månader har haft ont i magen i stort sett hela tiden sedan han föddes, men de senaste veckorna har han blivit så gosig och glad och har i stort sett blivir av m det onda.

Men nu fiser han en hel del och på nätterna är det värst.
    ca 2-3 timmar efter amning vaknar han av att han fiser som en hel karl och verkar ha obehag, så 2-3 amningar per natt är inte ovanligt(förutom kvälls och morgon målet).Oftast hjälper det att amma men tror inte att han vaknar för att han är hungrig. JAg tänker på vad jag äter på dagarna iom att han haft ont länge.
    Vad kan detta bero på och kan man göra ngt, skulle bli så glad om han och jag kunde få sova lugnt en natt eller två. vi är båda trötta och små kinkiga på dagarna efter en jobbig natt

har försökt ge ersättning på kvällen men han äter inte så bra ur flaska ännu. snälla ngn som har några tips!!!!

• Svar på tråden 4 mån m natt gaser och sover dåligt , vad kan man göra?
  • nerdgirl78

testa med minifom droppar före amningen...om du nu inte har gjort det redan.

Min son e också en liten pruttis.

• Flätad

Tyvär har jag inga bra tips.. Vi har det precis likadant med vår snart 4 månaders tjej.. Jag ammar men ger ersättninf på kvällen. Ger även minifom och det hjälper nog lite men långt ifrån hela vägen. Vet hur det känns när man bara vill soooova! Kram, hoppas det blir bättre snart!

mamma till Thea 060330
  • Jennie W

Hallå!
    Så där har minkille varit sedan ca 1,5 månad. Testade först minifom, vilket bara hjälpte lite grann, nu har vi en receptbelagd medicin som tyvärr enbart barnläkare får skriva ut, men han är som en helt annan unge när han får medicin, hur pigg och glad som helst. Medicinen heter Dicykloverinhydroklorid- jösses vad långt det är.
    De sa att man brukar kunna sluta vid 3 månader, men vi testade för några dagar sedan, han är 3,5 månad, men han blev som ett åskmoln, så det är bara fortsätta ett tag till..... Men så länge han är nöjd så är jag nöjd =), Hoppas ni hittar nått sätt som kan passa er =). Lycka till!!

• Southern Belle

Testa att dricka tre koppar African Rooibos om dagen. Det är rött te och sägs lindra fismagar. Rekommenderas av BVC och det funkade för oss, sen jag började dricka teet har min lilla skrutta mindre obehag av fisig mage. Funkade faktiskt bättre än Minifom!

Lycka till!

• Niwa78

Tack alla för råd och tips!
    Minifom har jag gett honom sedan han var ca 4 veckor och tycker inte att det funkat särskilt bra tyvärr. Så nu har jag i stort sett slutat m det.
    Är lite anti mot mediciner, speciellt receptbelagda och till bebisar, men blir det värre skall jag ha det i åtanke som sista utväg. Man vill ju inte att de ska ha ont i onödan.

Southern belle: teet du pratar om är det ngt special te eller kan man hitta/köpa det i ngn te/kaffe handel, gillar teer och det är väl värt ett försök.

Ngn mer som har ngt annat förslag så dela gärna med er.
    Trevlig helg!!

• älskarpyssel

Muppett; Här är det exakt lika dant. Vår kille är snart 4 mån och är bättre i sin mage men sover oroligt på nätterna och vaknar av dessa jobbiga pruttar. Man blir så trött på att de väcker honom, vår son kan inte somna om av sig självt heller så vi får börja om med bärande och guppande. Vi får hoppas att detta går över snart.
    Kram
    Mammako

• Desdemona

Min Albin, 4 mån, e precis lika dan. Han har fått Minifom sen han var 3 veckor och det går inte att sluta. Vi har försökt typ tre ggr men då blir det precis som du beskriver; han vaknar av att han pruttar och det enda som hjälper då är amning men då kräks han tillslut och allt blir bara kaos.

Har hört och ska prova att brygga the på anis, kummin och fänkål, 1 tsk av varje ska koka 5 min i 5 dl vatten, sen dra 5 min och silas. kanske funkar..

• Dimisi

Vad konstigt att det kan vara så olika. Vår kille fiser oxå ganska mycket. Han vaknar till, men somnar om igen själv. Ibland behövs det några "puttningar" på vaggan.

Vi har honom oftast liggande på sidan. Kan sånt spela roll - att det blir lättare att fisa då?

• Niwa78

tror faktiskat att det är så att de fiser bättre om de ligger på sidan. i alla fall hjälpte det oss när han hade som ondast och hade gaser. Men nu har han vant sig att ligga på rygg och sover bara så (tyvärr). Innan sov han bara på sidan. och tyckte det kändes som bubblorna samlades och sedan kom allt

• Niwa78

mammamu: min lilla somnar nästan bara om han får äta sig till sömns vid bröstet, så vaknar han så.... jaa vad gör man när man ät trött och försökt ett tag på annnat sätt

Desdemona: Tack för te receptet skall nog testa det om inte det andra teet jag fick rekommenderat hjälper.

• Helle76

Har du testat att utesluta mjölk ur din kost?

Min dotter var väldigt gasig och bajsade bara varannan dag när hon var liten och kräktes massor. Vi började med mjölkfri ersättning och hon blev bättre på bara någon dag.

• Southern Belle

En del bebisar rapar lättare om de ligger på höger sida (ligger man på vänster sida täpper magsäcken till magmunnen) och rapar man mycket så fiser man ju mindre!

• Niwa78

jo jag unviker mjölk och har gjort de senaste 3 månaderna. Har fuskat de senaste 2 dagarna och ätit två kulglass
    men annars blir det inte mycket.

Tänk om man fått honom att rapa, allt hade blivit lite enklare, men att få honom att rapa har visat sig jätte svårt tyvärr

• Niwa78

Nu har jag inhandlat Afrrican rooibos teet. och har druckit i två dagar.Nu verkar han kunna fisa utan att han vaknar, Fast skall nog testa lite längre innan jag säger att det funkar.
    Den senaste veckan har han dock sovit 20-03 4 nätter utan att vakna för mat.Vilket är ett jätte lyft

• Niwa78

jag köpte det på Coop Forum men har sett det på mindre affärer oxå, det är lipton. smakar väldigt kryddigt,lite julkänsla på det

Svar på tråden 4 mån m natt gaser och sover dåligt , vad kan man göra?