• Chania

Hjälp?! Kan man plasta in marängbottnar?!

Någon uppe ännu som kan hjälpa mig?! Har bakat marängbottnar för imorgon och undrar nu om man ska plasta in dem när man lägger dem i kylen under natten eller blir de sega då? Jag skulle gärna vilja att de förblev spröda som nu. Lägger in dem i bakformarna över natten men som sagt, kan man lägga plastfolie över eller ska de vara utan?

Tacksam för all hjälp!

• Svar på tråden Hjälp?! Kan man plasta in marängbottnar?!
  • Chania

Jag hoppas inte alla hunnit gått och lagt sig redan?

• Smultron65

Du kan låta dem ligga famme eller möjligtvis i torr burk. INTE i kylskåpet, där är det fuktigt. Då torrt och varmt. Lycka till

• Kärleksbarn2

Brukar de inte "smälta" sönder då?
    Har för mig att marängbottnar inte ska förvaras i kylen eftersom de då förlorar sin sprödhet, rumstemperatur ska dom väl förvaras i. Men jag är ingen marängexpert, även om jag gjort lite maränger genom åren...

• Salmiak73

Läger du dem i en burk så lägg gärna ner en bit bröd som då suger upp ev kondens/vätska.
    Annars är det bästa att låta de ligga ute under natten. Absolut inte i kylskåpet! :)
    Lycka till.

• 1malle

Ta alluminium folie istället för plast....
    I plasten kan de "svettas" o bli mjuka....
    Tipsar eftersom vi förstörde 2 tårtor till dopet med denna J@¤#a plast...

• 1malle

Just ja.. du kan frysa dom....men kyl ska du undvika...tina sen upp dom i rumstemperatur o inte i kyl...

• Chania

Tack för tips! Kanske jag ska tillägga att det är både sockerkaks- och marängbottnar. Först sockerkaksbotten och ovanpå maräng. Men sockerkakan borde ju klara av att vara i rumstemperatur?

Ok, lägger dem inte i kylskåpet då och sätter aluminiumplast på istället?

• Salmiak73

Aha du har gjort en "Glömmingetårta" Pinocciotårta" Ja...Kärt barn har många namn *Låter som min farmor, fniss*
    Ja, du kan lugnt låta de ligga ute:)

• Chania

Eller kanske det är bäst att inte lägga på nåt alls utan de får vara som de är i kakformarna utan lock eller folie?

• Salmiak73

Jag brukar låte de vara som de är i formarna.

• Chania

Tack Salmiak, snällt!

Vilken tur att jag frågade, annars hade de åkt in i kylen i natt.

Svar på tråden Hjälp?! Kan man plasta in marängbottnar?!