• Anonym

Har precis behandlats mot svamp (köpte Canesten) men nu är klådan tillbaka - vad göra?

Hejsan!

För ett tag sedan skrev jag ett inlägg här om klåda i underlivet och blev rådd att prova Canesten. Saken är den att det hjälpte verkligen men nu, ca en vecka efteråt, är det samma visa igen (inte riktigt lika mycket klåda men den finns ändå). Kan jag behöva något starkare medel? Vad göra, skäms såååååå otroligt mycket för detta och är rädd, om jag söker gyn, att denne bara ska tycka jag är löjlig och/eller att gyn inte hittar något fel.

Snälla, om någon har något som helst råd eller tips att ge skulle jag bli väldigt tacksam! Sambon smörjde sig en gång men det eftersom han varken kände något när han smörjde eller annars kan det väl inte vara han som fört tillbaka svampen till mig eller?

Hälsningar en förtvivlad trådstartare

• Svar på tråden Har precis behandlats mot svamp (köpte Canesten) men nu är klådan tillbaka - vad göra?
  • ompa

Sök gyn...du behöver nog starkare saker och de är receptbelaggda...inte är du löjlig...sedan skall en partner behandlas minst tre dagar helst fler och han behöver inte ha några symptom.
    lycka till

• Anonym

Svamp i underlivet kan inte smittas till din partner....

Använde du kräm lr en vaginaltablett? Man ska inte använda tabletten mer än nån gång om året för det kan rubba din phvärde i underlivet.

jag har själv haft svamp många ggr. Använder för det mesta tabletten. Det hjälper jätte bra och klådan försvinner två dagar efter.

Tycker att du borde ringa gyn...det kanske inte är svamp? har en kompis som höll på med canesten för att hon trodde hon hade svamp. Till slut så visade det sig att det var infektion.

Under tiden...om det är besvärligt. Gå gärna utan trosor när du är hemma lr när du sover på nätterna. Tvätta inte med tvål så ofta. Om det är riktigt jobbigt så doppa en tampong med kall yoghurt.

Lycka till!

• Anonym

Anonym NR: 1095440:

Tack så mycket för tipsen! Jag använde en "kombiförpackning" med 3 vaginaltabletter och kräm. Smörjde mig inte så otroligt ofta (kanske 1-2 ggr/dag i 3 dagar) men var noga med att ta tabletterna som det stod på förpackningen.

Hälsn TS

• Firren

Det kan hända att du behöver ngt mer. Kontakta läkare eller gyn. Klart de inte tycker du är löjlig!
    Lycka till och hoppas du blir bättre!

• Anonym

Tee tree oil som lotion är faktist bra för det är bakteriedödande
    men använd det med försiktighet.
    Har diabetes och har haft svamp rätt ofta så jag har prövat en hel del med salvor, men Tee tree hjälper garanterat

• Morbid Mistress

Anonym 1095440

Visst kan svamp smitta även om det är ovanligt. Saxat från infomedica

Det är mycket ovanligt att svamp smittar. Någon enstaka gång kan en man smittas efter samlag med en kvinna som har en svampinfektion. Det märks genom att huden längst ut på penishuvudet blir röd, torr, och lite fnasig. Infektionen går ofta över av sig själv, eftersom miljön på penis inte alls är lika gynnsam för svampen som kvinnans slida. Det är framförallt kvinnan som behöver behandling. Mannen blir då också oftast besvärsfri.

• Morbid Mistress

TS

Som jag skrev i inlägget ovan så är det ovanligt att svamp smittar men det kan hända. jag lyckades smitta min sambo och han blev inte direkt överlycklig och eftersom män kan vara symptomfria kan han ha smittat tillbaka det till dig
    Hjälper inte receptfria preparat bör du gå till gyn och kolla så det verkligen är svamp och inte något annat som orsakar klådan.

• klarafina1

jag har precis haft svamp och behandlade mej själv först sen fick jag order av läkaren att köpa kanesten för 6 dagar + salva
    3 ggr om dagen .
    Även din man måste behandlas med salva.
    Lycka till!!

Svar på tråden Har precis behandlats mot svamp (köpte Canesten) men nu är klådan tillbaka - vad göra?