• Theodoris

Levande dockskåp

Är det någon här inne som minns ett barnprogram som gick på 80-talet nångång (vet tyvärr inte när)

Handlade om en tjej som hade ett dockskåp och så sögs hon in i det och var där inne. Vad jag minns var det lite halvläskigt.

Om någon vet vad jag pratar om så blir jag jätteglad.

• Svar på tråden Levande dockskåp
  • Lola Jämtland

"Ballongen spricker" eller nåt sånt.

• Kärleksbarn2

Tyvärr, det minns jag inte...har också tänkt på det nån gång ibland. Men visst var det engelskt?!

• Kärleksbarn2

Jag märkte att jag tänker på ett annat barnprogarm om ett dockhus...

• JennyL25

Komemr ochså ihåg det men minns inte namnet, vill ochså veta!

• Lola Jämtland

JennyL25

Namnet står ju tråden.....

• JennyL25

oki jag tänkte om det hette nåtannat

• Annifrid

Jag har bara vaga minnen av "Ballongen spricker" men tyckte programmet var mycket fascinerande när jag var liten och jag försöker minnas mer men kan inte. Jag letade lite info på nätet och läste att produktionen är från 1977 och har gått i repris någon gång under slutet av 70-talet eller början av 80-talet. SVt har inte kvar rättigheterna och kan därför tyvärr inte sända programmet igen.

Varje program av "Ballongen spricker" börjar med att zoomar in ett hus och helt plötsligt dyker en fågel och en ballong upp och fågeln skränar "Ballongen spricker" och pickar hål på den. Så snurrar huset runt och då är man inne i dockhuset.

Det handlar en flicka som är rädd om natten. Hon går in till sin mamma och pappa men de bär henne tillbaka till hennes säng. Det sker något slags "hokus pokus" så att flickan i ena stunden är utanför dockhuset och sen på något sätt byter skepnad och blir en docka??? Eller så för hon kommunikation utifrån med dockorna där inne. Minnena är vaga så jag vet inte riktigt vad som egentligen händer.

Jag tror att dockorna i dockskåpet får liv på natten men är vanliga dockor på dagen. Varje morgon har föräldrarna bråttom iväg till jobbet (och dagis). Flickan i röda hängselbyxor är alltid kissnödig. Hon har en liten bebislillebror som ofta skriker på natten.

Den gulorangea fågeln heter Dårpippin. Den är läskig eftersom den bara dyker upp ibland och säger konstiga saker. Fågeln kan trolla. Någon minns att fågeln sa så här: "Axar braxar lejontand, giv åt dockskåpet liv!"

Finns det någon som minns något mer om programmet?

• Duckan74

Jag tyckte jättemycket om Ballongen Spricker. Inte många i min omgivning som minns det alls.

• Annasmamma

Var det inte i ballongen spricker "UrcellenEllen" var med??

• Lola Jämtland
    Annasmamma skrev 2006-09-04 15:04:58 följande:
    Var det inte i ballongen spricker "UrcellenEllen" var med??
    Nix. Urcellen Ellen var med i ett program där en flicka var sjuk...hon brukade kika på Ellen i sitt mikroskop....
    //Livet går inte i repris
  • Duckan74

Urcellen Ellen, haha, den var också en favorit. Vilka minnen ni frambringar nu..

• CoMad

"inga rövare finns i skogen" eller nåt sånt kanske?

Svar på tråden Levande dockskåp