• Trottoarbonden

Spjälskydd - hur ska det vara?

Jag har tänkt att sy ett spjälskydd till spjälsängen och blir inte klok på hur det ska vara. Ska spjälskyddet gå nedanför madrassen, alltså vila på sängens botten, eller ska det börja först vid madrassens ovankant?
    Om det är så att det ska gå nedanför så kan det ju inte vara särskilt tjockt för då blir det ju trångt att få plats med både madrass och spjälskydd och dessutom lyckas bädda.
    Men om det inte ska gå nedanför, finns det då inte risk för att babyn sticker ut armar och ben mellan skyddet och madrassen?
    Hur högt ska det vara?

• Svar på tråden Spjälskydd - hur ska det vara?
  • Zahcro

Jag köpte ett som var 30cm alltså går det ner till sängbotten. visst det blir tight att bädda men hellre det än som med julia som fastnade hela tiden. då hade jag ett som bara var 21cm högt.

jag skulle satsa på ett som är 30cm.. det verkar bra än så länge.. Har bäddat men ingen bebis ännu

• Jossebell

jag har satt det på insiddan (inte självklart för alla) och ovanför madrassens kant så att det sticker upp 10-15 cm upp. Detta för att bäbisen ska slippa för mycket intryck när de ska sova och visst händer det att ben och armar sticker ut men det är ju inte så att de fastnar. Lagomt till att vi sänkt botten så har vi även tagit bort spjälskyddet.

• Zahcro

TS.
    ca 1½cm fluffigt men trycker man ihop det blir det tunnt!
    Jag har oxå spjälskyddet innanför sängen.. hmm brukar vissa ha det på utsidan av sängen eller vaddå?

när vi hade sänkt den hade vi 2st spjälskydd på höjd.

• Trottoarbonden

Ja, utanpå verkar ju lite knasigt! =)

Hm.. jag har skumplast som är 2cm tjock. Visst går det att trycka ihop... Verkar ju helt klart bättre att det är lite knöligt att bädda än att Pyret fastnar...

• Jossebell

läste om någon som satte det på utsidan för att det såg snyggare ut och inte lika trångt. Hade lite svårt att förstå ordet "skydd" i detta mao

• Vem vet

vårt är tjock och står på madrassen, finns på bild om någon vill se.

• Zahcro

Vem vet... Hehe giraffer på det.. mamma skulle bli tokig!
    Jätte fint med tjockt spjälskydd.

• Vem vet

Och elefanter och lejon och flodhästar

tyckte det kändes prsktiskt med ett tjockt, men om det är det.... Ja, det återstå att se

Svar på tråden Spjälskydd - hur ska det vara?