• Svart Spets

var bor fladdermöss egentligen???

Jag satt på balkongen igår kväll och tittade på en fladdermus som flög omkring.

Kom att fundera på var den egentligen bor?
    De sover ju uppochner i träden, men var föder de sina ungar då?

Man har ju aldrig hört talas om att nån hittat ett fladdermusbo under nåt tak på nåt hus eller liknande...

• Svar på tråden var bor fladdermöss egentligen???
  • getingmidja

Fladdermössen behöver håligheter för att överdaga, övervintra och föda sina ungar. Helst söker sig djuren till naturliga håligheter bl. a. i träd. På senare tid har dock dessa naturliga "bostäder" minskat kraftigt i antal, varför fladdermössen blivit tvungna att söka sig till bland annat bostadshus.

Eftersom fladdermössen är insektsätare gör de ingen skada på till exempel hus, inventarier eller livsmedel. Djuren gör i stället nytta genom att äta skadegörande insekter i trädgårdarna. Det är framför allt tillgången på insekter som styr fladdermössens val av bostad. Djuren söker sig till det hus som råkar ligga bäst till, oavsett om det är gammalt eller nytt. Att det ibland är gott om fladdermöss även i tät villabebyggelse beror främst på att gatljusen drar till sig mycket insekter. Fritidshusen utnyttjas ofta som övervindringsplatser på grund av att de ofta står tomma och ouppvärmda vintertid och är störningsfria.

www.naturvardsverket.se/index.php3

• Buggis

Min moster har fladdermöss som bor under taket till ett av husen på deras torp!

• Monstermamman

Våra fladdermöss bor under taket på huset vi hyr.
    Man hör hur dom krafsar och har sej på kvällarna.. :-/

• imp

under taket, i ihåliga klippor, gamla övergivna hus. mm

• Mizuki

Vi har fladdermöss som bor i våran sommarstuga, och inte bara under taket där de började. Nope, nuförtiden kan man upptäcka en liten falddermus i jackärmen eller byxorna som man hängt upp på tork/vädring. Gummistövlar är inte heller helt ovanligt.
    De är så söta, mina små älsklingar!

Svar på tråden var bor fladdermöss egentligen???