• POOH7605

Hur känns en Urinvägsinfektion

Under hur det känns, dem säger att det kan kännas annorlunda när man är gravid. Är det nån som har haft urinvägsinfektion och hur kände du det?
    Är orolig att man inte känner av det ordentligt (har bara haft det en gång när jag var yngre) man kan få problem.

• Svar på tråden Hur känns en Urinvägsinfektion
  • solalven

jag är inte säker om jag har det visserligen men jag misstänker. För mig är besvären att jag måste kissa väldigt ofta och att det är lite svårt att få ut all urin.

• POOH7605

Jag måste ocksåkissa ofta och ibland efter en 5 minuter behöver jag igen. Kanske man ska ringa och få det undersökt i fall att.

• Pia74

Vid graviditet är den inte alltid man känner uvi.

Gosh, look at those!
  • Pia74

Man får ta det på fisklukten. (kokt fisk) Jag pratade med barnmorskan och vi tog ett prov omedelbart. Jag hade uvi och fick tabletter.  Sedan dess har vi tagit reglbundna tester. 

Gosh, look at those!
  • Tjiklex

Jag hade uvi för 2-3 veckor sen (är gravid) och det är ingen skillnad i känslan, svider, kissar väldigt lite och ofta. Det som är skillnad är att det är viktigare att få behandling så fort som möjligt eftersom att det lättare går upp i njurarna när man är gravid.

• Gustie

Men om man bara behöver kissa ofta men det svider inte, då är det väl inte säkert att det är UVi, för man kissar ju oftare under graviditeten än vanligt....

Hur ska man då veta om man har det eller ej?

• POOH7605

Det undrar jag också. För hos mig svider det inte och gör ingen ont heller. Min kiss luktar jämnt (kanske också för att jag tar vitaminpreparat). Samma med flytningar, den ser enl. mig normalt ut tjock och klibbig, det kliar inte och gör ingen ont heller men det luktar jämnt lite surt.
    Jag ska ringa på måndag och frågar om jag kan göra en test.
    Om man inte kan känna av det så kan det leda till någon njurinfektion, tycker det lite obehagligt att man inte kan känna av detta.
    Sånt där urinkontroll borde vara ofta så att det inte kan gå så långt.

• Mayda

jag har UVI flera gånger per år... sånt kollar dm ju lätt hos BM med ett urinprov... du kan ju börja med att dricka mycket för att sura ner urinet... tex apelsinjuice, äppelcidervinäger, citronvatten, tranbärsjuice...
    hur de känns jadu... ibland kan de kännas som om du är jätte kissnödig fast du just varit på toan, eller att de svider när du kissar... om man går med en UVI för länge så kan de sätta sig i njurarna... de gjorde de på mej en gång...å de känns ska jag säga... huvva...men om du är orolig så ta kontakt med din BM eller bara gå upp på sjukan å lämna ett urinprov.

• POOH7605

Hej Mayda,

Ja jag ska ringa på måndag. Jag vet att man kissar mycker mer nu man är gravid men ibland ta det ju bara 5 minuter och då måste jag igen.
    Jag dricker nästan bara apelsinjuice + vatten på dagen är ingen sugen på annat och lite cola.
    Men i alla fall bättre kolla upp detta så att man vet. Enl. borde urinprov under graviditeten vara standard att de kollar upp detta ett par gånger åtminstone. Om man inte kan känna av det och det kan gå upp i njurarna borde bm kollar upp detta oftare om det är så vanligt hos gravida kvinnor.
    Jag kommer att ringa på måndag i alla fall.

• Lennica

När man är gravid bör man gå och kolla uvi med jämna mellanrum. Jag brukar inte ha några symptom mer än ont nere i magen när jag har uvi. Jag har ca 5-6 infektioner per år!
    Jag skall kolla mig en gång i månaden och då även kontrollera att det inte är GBS.

• christofer

Hej jag är gravid och är i vecka 31 nu och jag har uvi och så har jag GBS och äter penicilin mot det för andra gången nu på ca 4veckor för det försvan inte med första kuren.
    jag fick ta ett prov på grund av att jag har samandragningar hela tiden och så fick jag lite för värkar, kissar ofta gör jag jämt men det svider inte.
    så det är ju ganska svårt att veta, men dom brukar säga att om man har mycket samandragningar kan det vara ett tecken.

• POOH7605

Jag har nu hela tiden en obehaglig gnällande känsla i buken. Jag åker nog upp på måndag och kollar upp detta för säkerhetsskull.

• MaddeJimmy

Har UVI när jag var i vecka 16, gjorde jäteont att kissa m.m., kände ingen skillnad från tidigare då jag haft det och inte varit gravid. Gick till VC och fick tabletter.

Svar på tråden Hur känns en Urinvägsinfektion