• losmillos

Kan fjärilars vingar växa ut igen?

Hälsade på på hans jobb idag. Han visade mig ett ställe vid fönstret, därunder finns en glipa ner där en fjäril ramlat ner och inte lyckats ta sig upp. I 3 dagar har man försökt få upp den. Men med mina smalare armar lyckades jag nu få upp den. Högra vingen är halva borta. Jag har gett den lite vatten blandat med lite sylt, det enda som fanns tillgängligt och det verkar som att den drack det och enligt mig verkar den myckiet piggare. Håller upp "vingarna" å släpar inte runt dem som den gjorde i början. Den kan inte flyga utan snurrar då bara runt. Vet nån om dess vinge kommer att växa ut igen?

• Svar på tråden Kan fjärilars vingar växa ut igen?
  • Champagne

Jag vet tyvärr inte, men så omtänksam du är som försöker hjälpa den

• Lundby87

Aldrig hört talasom att det växer ut på dom

• losmillos

Tack!

Jag hoppas att vingen kan växa ut igen men jag har heller aldrig hört talas om att vingar kan växa ut igen

Men jag har mailat Fjärilshuset i Stockholm nu och frågat också. Hoppas på snabbt svar fast de kanske har stängt nu...
    Där ger de fjärilarna frukt som skivade apelsiner som fjärilarna verkar älska. Får ge den det och blommor och vatten... hoppas den klarar sig.

• losmillos

Har fått svar från fjärilshuset och de tyckte att jag skulle låta den dö. Ingen ny vinge kommer att växa ut. Usch, jag klarar inte av det, att döda fjärilen. Innan jag fick mailet hade jag hunnit fixat ett störra hem åt den med mat och så och nu sover den, eller har fällt ihop "vingarna". Den vaknade till när jag flyttade över den men nu sover den igen. Hoppas den inte lider, mår den inte bra kanske den dör under natten...

Svar på tråden Kan fjärilars vingar växa ut igen?