• Kanina

Kan det vara farligt med skytte?

Jag ska på konferens med företaget och vi ska få prova lerduveskytte. Är det någon som vet om det kan vara farligt för fostret med ljudet eller rekylen? Har aldrig skjutit förut så jag vet ju inte hur det är... riktigt.

• Svar på tråden Kan det vara farligt med skytte?
  • Josephine

Jag frågade min barnmorska om jag fick prova att skjuta. Hon tyckte att jag skulle prova efter barnet var fött. Fråga din bm. För min var ganska bestämt på att det inte var en bra ide.

• Josephine

Jag frågade min barnmorska om jag fick prova att skjuta. Hon tyckte att jag skulle prova efter barnet var fött. Fråga din bm. För min var ganska bestämd på att det inte var en bra ide.

• Quenta Silmarillion

Jag hade tänkt att börja träna skytte eftersom maken tävlar i det och jag kunde då få gratislektioner, men blev bestämt avrådd att hålla på under graviditeten. Vet dock inte exakt varför.

• Kanina

Nu ringde jag, förvisso inte min barnmorska men en på samma avdelning så de lär ju kunna svara ändå. Hon sa att det finns inga rekommendationer från socialstyrelsen att man inte ska skjuta. Barnet kan ju förvisso reagera på ljudet på samma sätt som när man går på konsert och liknande. Så hon kunde inte riktigt avråda mig men inte heller uppmuntra, eller hur man säger. En tjock tröja eller jacka tyckte hon verkade smart när jag frågade om det kunde hjälpa.

När jag tänker själv så har man ju hörselskydd och jag har för mig att man inte skall vistas i miljöer där det krävs hörselskydd. Å andra sidan är det ju inte något ihållande ljud så då kanske det kan gå ändå.

Jag är lite velig, nån fler som provat eller har en åsikt?

• Quenta Silmarillion

Kan det inte vara så att det är en så skarp och intensiv smäll när man skjuter så bebben kan bli rejält skrämd?

• musli

Jag skulle rekommendera att inte prova när man är gravid... det är en väldigt hög och skarp smäll... har själv skjutit väldigt länge, både i det militära och civilt, och en gång utan hörselskydd.... det är SKARPT! det tog ett tag innan hörseln var normal igen...

• Förhoppningsfull

Jag har också funderat över skytte. Har köpt en hagelbössa och tänkte börja öva inför att småningom börja jaga. Men jag tycker det känns lite läskigt just med knallarna. Rekylerna ska inte vara något problem, de smäller till dig på axeln (eller nyckelben alt. kind om du håller fel) och är inte så farliga som man kan tro. Men smällarna känns lite höga. Jag har beslutat att öva skytte i vår och sommar istället, då kan bäbis stå en bra bit bort med hörselkåpor på om den följer med till skjutbanan. Det känns bättre tycker jag!

• Kanina

Hej.
    Jag följde ju med på skyttet och tänkte att jag kunde titta på. Men trots jacka och tjock tröja som ljudspärr så satte liten igång att sparka ordentligt, så gott som på en gång. Så jag gick därifrån och tog av mig hörselskydden själv - och insåg då att ljudet var väldigt högt.

Så skytte är inget jag kan rekommendera mao. Hagelgevär är väl förvisso mycket snällare ljudmässigt, men kan man undvika så är det nog smart.

Var rädd om era små!

• Förhoppningsfull

Tack för att du rapporterade! Älgjakten börjar ju snart och jag tänkte gå med i drevet (då kommer man ju inte så nära smällarna), men då vet jag att jag ska hålla mig undan för skyttarna! Och lerduveskyttet får vänta tills liten har kommit ut. Men det är väldigt roligt, jag rekommenderar verkligen at prova någon annan gång!!!

Svar på tråden Kan det vara farligt med skytte?