Swaddling? någon som vet mer om denna metoden?
har hört talas om "swaddling" på nyfödda, någon som vet den svenska översättningen på detta och varför inte barnmorskor här i sverige verkar rekommendera den?
har hört talas om "swaddling" på nyfödda, någon som vet den svenska översättningen på detta och varför inte barnmorskor här i sverige verkar rekommendera den?
Ursäkta en okunnig,men vad är swaddling? Aldrig hört det ordet...
kallas det "att linda" kanske? vet inte så mycket mer än att amerikanska vänner har tyckt det var bra.
det enda jag vet om metoden är att man annvänder den för att barnet lättare ska kunna somna eller om det tex har kolik så kan det tydligen hjälpa.
man lindar då in barnet i en filt som i en "cocong" ungefär... fast bara kroppen då såklart inte huvudet.. och detta ska på något sätt ge bebisen den trygghet som den kände i livmodern.
men har bara läst om detta på engelska och letar efter mer info om det på svenska. undrar även varför inte barnmorskor verkar rekommenderar det här i sverige...
OM det är att linda lilla barnet så råka jag ut för det på BB... min lilla låg och skrek (för hennes oerfarna mamma hade inte en napp i bakfickan ;) Vi somna till slut... med mitt lillfinger i hennes mun :) Men på morgonen när jag vaknade låg hon inlindad som i ett paket *Märkligt!* Så jag gick ut till personalen och sa att "- Tomten måste vart här i natt för det här paketet låg i min säng... " Och jag vet faktiskt inte hur man vecklar ut mitt barn igen...
Dom fatta varken ironin eller skämtet :(
Men lillan verkade dock nöjd! :)
Fast... kommer nån och virrar in mitt nästa barn blir jag galen - om dom inte frågar först! *hmmmm*
Hejhej :)
Jag bor i USA och här är det typ normen att swaddle. Jag gjorde det inte för min lilla fis tyckte inte om det, men jag vet mååånga andra bebisar som älskar det!
Jag skrev detta om swaddling i en annan tråd, så jag kopierar bara in det hit:
Svaddling är ett sätt att linda in din bebis på så att den känner sig trygg. Det gör typ alla här i USA. Svaddle gör du såhär (infon kommer från parenting.ivillage.com/newborn/ncare/0,,lz_76... )
The How-Tos
1. Fold one corner of your blanket down. (A receiving blanket works well.)
Place your baby in the middle of the fold with his head above the edge.
2. Pull the left side of the blanket snugly across your baby's chest, making sure
his right arm is wrapped close to his body. Then lift your baby's left arm and securely tuck the blanket under his body.
3. Bring the bottom of the blanket up and either fold the edge back or tuck it into the first swathe. Then pull the last corner of the blanket across your baby's chest, securing his left arm near his body.
4. Tuck the blanket under your baby's back as far as it will go. Keep your baby snugly wrapped as you pick him up.
TIP: Don't be alarmed if your baby wiggles his arms out while he sleeps. Some babies don't like having their arms confined. Try keeping his arms outside the blanket while you wrap it. Your baby might prefer this more natural position.
Kramkram!
//Louisa
kolla in den har filten, den underlattar att 'swaddla' = lovar att det ar den basta filten pa marknaden for den. har haft en kolik bebis och en utan, bada tva sov som stockar med den. det finns andra med kardborrband och grejer men den har funkar verkligen
www.miracleblanket.com