• lurksmulan

När börjar kattungar gå på låda etc?

Vi har kattungar som föddes 22/6, de är med andra ord en månad nu. De är pigga och glada, nyfikna och busiga.

Jag undrar lite när de börjar gå på lådan? Måste man hjälpa mamman med sånt?
    Och när börjar de äta vanlig mat?

De senaste dagarna har de börjat ta sig ut på golvet lite, och mamman plockar in de ibland och låter de titta runt lite ibland.

Det finns ett par bilder i mitt galleri, ska lägga in fler när jag får ordning på nya kameran.

• Svar på tråden När börjar kattungar gå på låda etc?
  • Bebis Anna

du måste hjälpa bebisarna till lådan.. vet inte riktigt i vilken ålder mamman slutar äta upp deras avföring om de är när ungen börjar med riktig mat. vet inte riktigt vilken ålder dom ska börja med maten men lådan måste du iallafall presentera för dom...sätta dom där när dom börjar jama visa tecken på o behöva bajsa kissa... sätta dom i lådan snabbt så. de brukar gå rätt snabbt o lära dom.

jag tror du ska vänta 2-4veckor till innan du ger lite vanlig mat och sätter dom på lådan. glöm inte o avmaska dom snart för när vi hade katt ungar så dog en av dom... kommer inte ihåg vilken vecka men den var inte gammal 7-8veckor kanske han va. bara kolapsa o dog... hade massa mask i magen. lycka till med de små gullungarna

• Sannive

Toalett-träning kan påbörjas då katterna är ca 3 veckor gamla. Vid första tecknet till att ungen behöver lådan lyfter du ned den i lådan. Om du har fler en än unge bör lådan vara stor nog för gemensamt toalettbesök. Ställ lådan hyffsat nära där de bor/sover så du inte behöver springa över hela lägenheten, och kattungarna får nära till den. I början är de inte så pigga på att gå långt och mamman kommer inte låta dem göra det heller.

Du kan börja ge lite lätt mat i vecka fem, barnmatsburkar, finmalt kött eller kokt fisk. Lägg maten i en grund skål så de kommer åt. Äter inte ungarna upp allt, släng det och fixa ny mat till nästa tillfälle, annars kan de bli sjuka. Köp "kattmjölk" i affären och ge till dem istället för vatten när de är så här små. Vanligt vatten kan de börja dricka när de är runt 8 veckor.

Tänk på att inte skilja ungarna från mamman förens vid tio veckors ålder, annars kan det bli oro och katterna underutvecklade.

Lycka till

• Majsan70

Ett tips är att du har flera små utställningslådor runt området där ungarna vistas. Tänk på att inte ha klumpande sand i dessa. Sen lyfter du över dem ofta för att visa att det är däör de skall göra sitt. Gärna efter att de har ätit då.

De påbörjar sina lådbesök runt 3-4 veckor gamla. Då kan man även börja ge uppblött torrfoder för bebiskissar. Rå nötfärs som varit frusen, äggulor, och sen finns det särskild blötmat för små kissebebisar. Man märker fort om de är intresserade av att äta. Se även till att det finns frisk vatten på plats. Men det får inte vara för mycket vatten i de skålarna.

Kattmjölk är inget jag kan rekomendera. Som uppfödare så har mina katter fått vatten utöver det de diar från sin mamma.

• lurksmulan

En lite dum fråga kanske; men jag tycker kattungarna är så skelögda. Är kattungar det och sen ändras det? Eller är de bara hopplöst skelögda?

• mysan82

våra kattungar började gå på låda vid 4 veckors ålder. Har inte behövt visa dom.. ungefär vid 5 veckors ålder börjar dom äta mat.

vill bara tillägga: alla kattungar vill INTE ha uppblött foder. Ingen utav våra kattungar har ätit det. utan torrt kattungefoder från början. ( har vägrat äta det uppblötta)

Svar på tråden När börjar kattungar gå på låda etc?