• Jeladim

Rek. % viktuppgång

Har läst en intressant sak i den mycket bra boken "Att vänta och föda barn" av Sheila Kitzinger som jag kände att jag ville dela med mej. Ta nu inte detta som något bestämt, utan som en rekommendation.

VIKTÖKNING UNDER GRAVIDITETEN:
    v.0- v.12 0% viktuppgång
    v.12-v.20 25%
    v.20-v.30 50%
    v.30-v.36 25%
    v.36-v.40 0%

Jag tolkar detta som att om mitt mål är att gå upp ca 10 kg totalt under min graviditet så ska jag gå upp ca 2,5kg mellan v.12-20 osv. Jag tycker det är jättebra att kunna hålla lite koll på min viktuppgång så att man kan försöka bromsa lite om det börjar gå för snabbt upp, dvs man får börja röra sej lite mer och skära ner på godis och sånt.

Hon skriver att om man är överviktig (som jag) innan man blir gravid så kommer man förmodligen att öka mer i vikt.

Hoppas detta var till hjälp för någon, i andra böcker har jag tyckt att det varit diffust. Rekommenderar varmt boken! Kram på er mammor!

• Svar på tråden Rek. % viktuppgång
  • Mumin

Personligen tycker jag att denna bok är dålig. Men det hör ju inte hit.

Vet inte riktigt om jag tycker att den här tabellen är så bra.

Tittar man i tex Mammapraktika så är det rätt normalt att gå upp litegrann både i början och i slutet av graviditeten. I slutet kan man samla vatten och gå upp rätt snabbt. I början kan man bli förstoppad och eftersom matsmältingen funkar dåligt så kan man gå upp.

After all... tomorrow is another day.
  • Jeladim

Hej Mumin!
    Givetvis är det upp till var och en hur mycket man går upp, men för oss som har mycket lätt att öka ett par kg i vikt över en helg med mammas goda mat så känns det bra att ha riktlinjer som man kan försöka följa i alla fall.

Blev förvånad över att du tycker boken är dålig! Den var den bästa bland dem jag hittat. Är nyfiken på om du har ännu bättre böcker att rekommendera så tar jag gärna emot tips!

• mammaEmma

Hmmm, när jag blev gravid första gången var jag smal och vältränad...gick upp 35 kg...ner 20.

Andra grav. upp 10 ner 20...

• Mumin
    Jeladim skrev 2006-07-22 11:00:58 följande:
    Blev förvånad över att du tycker boken är dålig! Den var den bästa bland dem jag hittat. Är nyfiken på om du har ännu bättre böcker att rekommendera så tar jag gärna emot tips!
    Jag vet inte varför jag inte gillar Kitzingers bok...jag gör det bara inte. Själv tyckte jag bäst om Leni Söderbergs Mammapraktika.
    After all... tomorrow is another day.
  • Jeladim

Antar att jag kanske gillar den eftersom jag jobbar som sjuksköterska och gillar att hon skriver mer ingående om sånt som jag vill veta extra om! Ska kolla in Mammapraktikan som ev. komplement. Kram!

• Kicksen79

Att följa några riktlinjer när man är gravid tycker jag låter dumt. Ät när man är hungrig, det man är sugen på utan att överdriva. Spelar väl ingen roll när i graviditeten som man går upp??

Har hört att överviktiga INTE går upp lika mycket! Det stämmer på mig. Jag har gått ner 4 kg och är i vecka 21, ingen fara med barnet, jag började min grav. på tresiffrig vikt och är väldigt överviktig på grund av hormoner innan graviditeten.
    Jag har svårt att äta emellanåt och passar på att äta när det går bra och äter endast det jag är sugen på.
    Var glad att ni kan äta!!! Ta vara på det, det är bra för barnet!!!

• MiniPyret

Har också sett det där och det stämmer inte på mig i vare sig första graviditetn eller denna.
    Mellan v 36-40 gick jag upp säkert 5 kg!

• Jeladim

Som sagt, det är endast en rekommendation så att man har något att kika på tjejer!!!

• R Mutt

Jag har tvärtom hört att om man är överviktig från börja så bör man öka _mindre_ vikt än en normalviktig person. ca 6- kilo är en rekommendation jag hört för övervktiga, jämfört med ca 12 för normaiviktiga.

• P A

Födde min första på BF och gick upp 4 kg den sista veckan Hade lång latenfas (4 dygn) och var vrålhungrig hela tiden. Sambon var hemma från jobbet och lagade mat till mig

Gick totalt upp 20 kg och ner 24, samlade dock VÄLDIGT mycket vätska..

• måndrömmen

Färskaste tabellen jag hittat är från en review i British nutrition foundations bullitin. Den är från 2006:

BMI innan grav. Rekommenderad viktökning
    29 >6kg

5% av detta menar de att man går upp under de första 13 veckorna och att viktökningen sedan sker rätt så jämnt.

• Anouschka

Inte alls en bra bok enligt min mening, håller med om att mammapraktika är MYCKET bättre (rent allmänt). Det går inte att säga hur mycket man ska gå upp när. Själv är jag i slutet av v. 26 och hade sist jag var hos min läkare gått upp 10 kg (i slutet av v. 23). Har nog gått up 1/2-1 kg till sedan dess

Jag hade som "mål" att inte gå upp mer än 10-12 kg vilket min läkare sa åt mig att glömma på en gång. Man går oftast upp så mycket som man/bebisen behöver. Jag hade inte så stora fettreserver sedan tidigare och går därför upp mer än vad en överviktig skulle göra med samma kostvanor (min läkare säger alltså tvärsemot Kitzinger, att man som överviktig ska - om man inte frossar - gå upp mindre än normalviktiga). Jag äter normalt som innan graviditeten, tränar och lever allmänt hälsosamt men kommer nog inte att kunna räkna med att gå upp mindre än 18 kg, kanske 20 kg.

• måndrömmen

Tabellen ser ju helt konstig utdet skall vara
    BMI29: >6 kg

Dvs det beror på vilka förutsättningar man har innan och ändå är det stora spann.

• måndrömmen

lyckas fortfarande inte med min tabell
    19.8 i BMI rekomenderas 12.5-18 kg, 19.8 till 26 rekomenderas 11.5-16 kg, för BMI 26-29 rekomenderas 7-11.5 kg och den sista rekomemendationen har ni ju sett ett par gånger

• m1nn13

Konstiga rekommendationer tycker jag.

Barn + moderkaka´+ vatten + större bröst mm skall ge en viktökning på ungefär 12-13 kg. Mer behöver ingen gå upp. Har även sett en siffra på att 20 % av ursprungsvikten är normalt, dvs om man väger 70 kg innan så är 70 x 1,2 = 84 kg normalt.

• Klassikern

Ähh, på mig stämmer inte tabellen ett skit. Jag gick upp mycket i början och sedan i princip ingenting sedan v 19 (men magen har växt som den ska iaf). Huvudsaken är väl att man försöker äta vettigt hela tiden och sedan reagerar olika kroppar olika oavsett vad alla tabeller säger. Människor är olika, så är det bara.

• Ameos

Hmmm... mysko att man inte ska gå upp något alls i v 36-40. Bebisen och moderkakan fortsätter ju att växa även på slutet, så det betyder alltså att du själv ska gå ner i vikt för att den totala viktuppgången för dig och bebisen ska stanna på 0%. Dessutom är det ju också så att många binder mycket vatten i slutet av graviditeten. Särskilt i denna värme... Så den där tabellen ger jag inte mycket för...

• Fru H

Jag tycker också den där tabellen är lite märklig. Det verkar ju vara oerhört olika från kvinna till kvinna hur mycket man går upp totalt och när i graviditeten man gör det, oavsett om man överviktig innan eller inte. Säkert spelar årstiden när man är höggravid också in (mängden vatten i kroppen)

Kan man ta den med en nypa salt är det väl en sak, men blir man stressad av den och hänger upp sig på några kilon hit eller dit gör den nog mera skada än nytta ändå.

Det viktigaste är ändå att må bra i själen under sin graviditet. Det är klart, kopiös viktökning som är väldigt svår att sen bli av med (till största delen iaf) tror jag hör till ovanligheterna faktiskt.

Ingen bebis idag = ännu större chans att h*n kommer i morgon
  • Fru H

Hoppsan, det blev en mening utan mitten i mitt förra inlägg.. Så här skulle det stå:

Det är klart, kopiös viktökning som är väldigt svår att sen bli av med (till största delen iaf) kanske inte är så hälsosamt och bör väl försöka undvikas, men det tror jag hör till ovanligheterna faktiskt.

Ingen bebis idag = ännu större chans att h*n kommer i morgon
  • Jeladim

Var idag på inskrivning och frågade då BM vad hon ansåg om de rekommenderade riktlinjerna i trådstarten. Hon ansåg att det var bra riktlinjer, även om en del går upp mer eller mindre och under olika tider.

Hon tyckte att man ska försöka sätta stopp om man börjar gå upp för fort, dvs att försöka stå still ett tag genom att röra på sej mera och äta mindre onyttigheter (inte mat förstås).

Men, som sagt, hon tyckte det var mycket bra att ha dem att försöka följa...

Svar på tråden Rek. % viktuppgång