• KickanAnnika

Låter du ditt barn sova i bara blöja?

Hörde för nån dag sen att man inte ska låta sitt barn sova i bara blöja eftersom blöjan kan trilla av och hamna över barnets huvud. Det här har jag helt missat och faktiskt inte kunnat räkna ut själv. Så nu är jag helt plötsligt en dålig förälder på gränsen till att inta klara av att ta hand om mina barn. Nu är det inte ofta de sover i bara blöjan ändå eftersom jag tycker att body är den bästa uppfinningen nånsin, men det händer. Speciellt när det är så varmt så de inte har nån tröja/body.
    Med "bara blöjan" menar jag alltså ifall de sover utan något utan på blöjan som håller den på plats. Trosor utan på blöjan, men utan tröjan är alltså inte "i bara blöjan".
    Ja, ni fattar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-22 10:40:25:
    Lite extra förklaring verkar vara på sin plats:
    Menar inte hur ni gör utifrån ifall det är varmt eller ej.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-22 21:45:37:
    Kvävningsrisken skulle ligga i att barnet får av sig blöjan och biter/har sönder den så att de här små pärlorna (superabsorbenterna eller vad de heter) kommer ut. Det är alltså de som de skulle kunna sätta i halsen, inte att de skulle få blöjan över ansiktet. Och få av sig blöjan och börja leka med den är fullt möjligt. Låter på vissa här att det skulle vara fullt omöjligt för ett barn, men det lyckas i alla fall båda mina med. Och lär fortsätta att lyckas med eftersom jag anser risken för kvävning minimal.
  • Svar på tråden Låter du ditt barn sova i bara blöja?
  • My Baby
    Ja, men bara ifall det är byxblöjor som inte kan pillas upp av barnet.
    ~♥♥~♥Stolt ♥Mamma♥ Till ♥Världens♥Finaste♥ Felicia♥~♥♥~
  • My Baby

Ibland har hon trosor på sig med!!!!

~♥♥~♥Stolt ♥Mamma♥ Till ♥Världens♥Finaste♥ Felicia♥~♥♥~
  • Jaci

Nej, tycker inte det har varit varmt nog faktiskt.. (röstade annat). Däremot har jag aldrig tänkt på att det kan va farligt.....

♥~♥~Perdida sin Ti~♥~♥
  • Lola Jämtland

Nu är det ju några år sen som Alma sov i blöja men jag svarade ändå....

Jag tänkte aldrig tanken ens att det skulle kunna vara farligt.
    Då borde man ju undvika kudde, täcke, snuttefilt o gosedjur oxå? Allt det går ju oxå att få över ansiktet.....

Vart har du hört detta förresten?

• mammatillpojkar

min son sover i blöja men han använder bara byxblöjor.. skulle han va tvungen att ha pyjamas på sej så hade han svettats ihjäl.. han har inget täcke heller.. utan bara blöja och en snuttefilt..

• Thaleia

Sonen brukar sova i bara sin byxblöja, han är 2 1/2 år.

Dottern, 10 mån, sover inte i bara blöja (hon har en "vanlig" blöja) utan hon brukar ha en ärmlös body på. Det har dock inte berott på att jag varit rädd för kvävningsrisken utan helt enkelt för att hon inte ska få upp blöjan och därmed kissa ner sängkläder och allt.

• Lola Jämtland

Ts

Du har hört det på ÖF av en annan förälder?

Det var inte mycket att hänga i julgranen ärligt talat...
    Då tar jag detta med en nypa salt. Jag trodde vi skulle få en käck källhänvisning med lite forskningsresultat.

• EwBj

Elina använder bara byxblöja, men det har hänt att hon bara sovit i vanlig också. Fast oftast sover hon i tunnt nattlinne och i pilla upp blöjan frågan är ju det samma sak som i bara blöjan.

• Thaleia

Tror också att det egentligen inte är ngn fara...föräldrar kan ibland stirra upp varandra!

Svar på tråden Låter du ditt barn sova i bara blöja?