Låter du ditt barn sova i bara blöja?
Hörde för nån dag sen att man inte ska låta sitt barn sova i bara blöja eftersom blöjan kan trilla av och hamna över barnets huvud. Det här har jag helt missat och faktiskt inte kunnat räkna ut själv. Så nu är jag helt plötsligt en dålig förälder på gränsen till att inta klara av att ta hand om mina barn. Nu är det inte ofta de sover i bara blöjan ändå eftersom jag tycker att body är den bästa uppfinningen nånsin, men det händer. Speciellt när det är så varmt så de inte har nån tröja/body.
Med "bara blöjan" menar jag alltså ifall de sover utan något utan på blöjan som håller den på plats. Trosor utan på blöjan, men utan tröjan är alltså inte "i bara blöjan".
Ja, ni fattar.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-22 10:40:25:
Lite extra förklaring verkar vara på sin plats:
Menar inte hur ni gör utifrån ifall det är varmt eller ej.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-22 21:45:37:
Kvävningsrisken skulle ligga i att barnet får av sig blöjan och biter/har sönder den så att de här små pärlorna (superabsorbenterna eller vad de heter) kommer ut. Det är alltså de som de skulle kunna sätta i halsen, inte att de skulle få blöjan över ansiktet. Och få av sig blöjan och börja leka med den är fullt möjligt. Låter på vissa här att det skulle vara fullt omöjligt för ett barn, men det lyckas i alla fall båda mina med. Och lär fortsätta att lyckas med eftersom jag anser risken för kvävning minimal.