• Chessan

6 månaders kille-svårt att komma till ro

Hej allihopa,

Jag har en liten kille som är 6 månader, till för ca 1,5 vecka så kunde han komma till ro när han skulle sova med att vi "buppade" rumpan när han låg på sidan .både dag och kväll Men nu så funkar det inte alls, han vrider sig på rygg och gallskriker när han ska sova. Från att vaknat och ätit bröst 1 ggr per natt så vaknar han nu varannan timme från det att vi lagt honom. Någon som känner igen sig i detta? Vad kan det bero på? Övergående, och vad kan man göra för att förbättra?

Kram till er alla mammor och pappor!!

• Svar på tråden 6 månaders kille-svårt att komma till ro
  • ejda

Är nog en "fas" han går igenom.. Testa lite nya saker.. :) låt honom ligga själv ett tag och se om han somnar.. Ha honom i famnen.. Stå med honom.. Vagga honom.. hehe.. testa, testa, testa... :D lycka till

• Chessan

Någon annan som har varit med om liknande?

• Buttelina

min dotter blev extremt mammig när hon va 6mån. hon ville va hos mig HELA tiden. och började vakna 4-15 ggr per natt. jag la henne hos mig och nu vaknar hon max 4ggr. det är nog fas dom går igenom. Jag låter henne somna vid bröstet eller så vaggar jag henne. Min tjej e nu 9 mån.
    Lycka till
    kram

• Ell

Min lillkille är exakt likadan... är 5,5 månad nu och börjat trassla som sjutton med sömnen plus är supersvår att få honom till ro och somna. Tror det också beror på att det händer så mycket kul nu och han är med på ett helt annat sätt så han vill inte sova fast han är trött.

• maneten

Vad skönt att läsa ditt inlägg, kunde varit jag som skrivit det själv. Min lille kille är ca 6,5 månader ohc tills för några veckor sen så kunde vi utan problem lägga honom på kvällen och sen sov han minst till fem-sex på morgonen. Nu är det andra bullar, nu vaknar han ca varannan timme hela natten och det är jättejobbigt. Jag frågade på bvc på 6-månaderskontrollen och läkaren sa direkt "jaha filip har nog börjat drömma verkar det som". Så hans förklaring var att drömmar börjat förekomma och det är därför han vaknar och är orolig. Sköterskan trodde att det också kan vara värmen som spökar, så det kanske är en kombination av de två. Jag tröstar honom så gott det går när han vaknar på natten och om jag ammar hoonom så somnar han om bra.

• CarlHugo

Min lille kille är exakt likadan. Man blir ju helt knäckt. Han har alltid sovit bra! Tills han var 6,5 månader. (nu är han 7 månader o en vecka)Då började han vakna och vara ledsen en gång i timmen. Oftast räcker det med att stoppa in nappen och klappa på honom, men ngn gång varje natt går det inte att trösta honom. Tar jag då upp honom i min säng kryper och ålar han runt i 1 timme innan han somanr om. Ligger han kvar i spjälsängen gallskriker han. SKönt att höra att fler har det likadant. Då är det nog en fas som går över!

• Ell

Man får tänka på alla andra mammor och pappor som buffar och vaggar och bär inatt då! Skönt att man inte är ensam.... :)

• maneten

Ja faktiskt, låter ju hemskt att tänka så men det känns ju som att det är normalt när fler har det så. Man får väl försöka hålla ut och inte tappa modet, även om det är väldigt svårt när man blir väckt så ofta varje natt.

• LillaLulla

Tja, man kan lämna honom ifred och ge honom lite tid, det funkade för oss Och att "ramsa", dvs säga några ord som barnet börjar förknippa med sömn fungerar också. Inte genast, men efter några gånger så tar det skruv!

• Chessan

Vad skönt att höra att vi inte är ensamma, ibland så tror man ju nästan det när man vaknar för hundrade gången i nattens mörker...

Verkar som att det är en vanlig grej kring 6 månader.

Tänker på er i natt!!!

Tack till er alla

• Mej 70

Heeej Chessan!
    Vår son på 6,5 mån är eeexakt lika dan..
    Jag skrev precis ett inlägg och frågade!
    Han somnar ok vid 21, men sen vaknas det varannan timme!
    Ibland räcker det att stoppa om honom, men ibland går det helt enkelt inte. Han gallskriker!!!
    Det är nog en fas...får vi hoppas!
    Puss

• Chessan

Mej 70

Man får nog kalla det 6-månaders fasen , verkar det som.

Undra hur lååång fasen kan vara??? Hoppas ganska kort !!!

• Mickus

Min kille började också strula med sömnen runt 6 månader, bara bökar och gnäller. Han är snart 8 månder nu och bökar fortfarande men det är lite bättre med gnällandet. Jag tror att dom behöver mkt närhet. Själv är jag helt emot metoder som innebär att lämna dem ensama. varför vara så stressad med att göra barnet självständigt, det kommer när dem är mogna för det. För jag känner inte nån som har sina tonåringar hos sig i sängen. Man får nog göra sitt bästa för att trösta och mysa...man visste ju att man skulle få sova lite sämre när barnen kom och det är ju bara tillfälligt!
    Men det är ju skönt att veta att vi sitter i samma båt...

• LillaLulla

Mickus - barn behöver också få vara ensamma, knappast skulle du heller kunna sova om någon rände i ditt rum eller kring din säng stup i kvarten?

• Mickus

Lilla Lulla - barn är så olika så man kan inte säga att alla barn behöver vara ensama och det beror verkligen på i vilket skede i livet och ålder barnet befinner sig i!!
    Självklart ränner jag inte in stup i kvarten för att se hur det ser ut när han sover utan bara när jag hör att han gråter för att han är ledsen. Jag kan tolka mina barn och lämnar dom inte ensamma när dom är ledsna. Min dotter som är 3 år sover jättebra men kommer fortfarande in till oss vissa nätter för att hon vill ha lite närhet...vad skulle kunna vara fel med det? Vi kör med rutiner för att våra barn ska vara trygga och de vet när det är dags att äta och sova.
    Att min son gnäller och bökar på nätterna ser inte jag som något stort problem som måste åtgärdas med någon annans metod. Jag kör min egen metod på mina egna barn eftersom jag känner dem bäst! Men det är alltid skönt att prata med andra mammor med barn i samma ålder och få stöd och tips...

• Tigerwoman

Vår son var precis sådär när han var 6 månader. Trodde vi skulle bli galna, vi sov aldrig mer än 1-2 timmar i sträck på nätterna. Helt plötsligt vände det, han började vakna en par, tre gånger per natt i några nätter och sen började han sova som han gör nu. Dvs han sover ibland hela nätterna och ibland vaknar han någon gång och gnäller för att han inte hittar sin napp. Så fort vi stoppar in den så somnar han om. Han är nu 9,5 månad så håll ut, det vänder nog för er också.

• Standly

Vår kille var exakt likadan vid 6 månader men har nu hunnit bli 7 månader & det har redan vänt . Dyker väl upp ngn mer fas snart så det är väl bara att ladda om .

Svar på tråden 6 månaders kille-svårt att komma till ro