• Ms Leia

Vad kostar det ca att tapetsera ett rum på 20 kvm?

Om man tapeteserar själv, och väljer tapeter för ca 170 kr rullen.
    Vad kan det kosta att tapetsera ett rum på 20 kvm då?

♥♥ Vårt lilla pyre * 28 maj 2006, Vi saknar dej! ♥♥
  • Svar på tråden Vad kostar det ca att tapetsera ett rum på 20 kvm?
  • Karlin

Tja, det beror lite på vilken takhöjd ni har och hur mycket vägg som försvinner pga dörrar, fönster etc. Jag har för mig att en rulle räcker till 2-3 våder, men jag kan komma ihåg fel...

• getingmidja

En tapetrulle brukar i normala rum (inga konstiga takhöjder) räcka till 4 våder.

• abnocto

Har ni stor mönsteranpassning kanske rullen bara räcker till 3 vådar.
    Jag skulle tippa att ni till ett rum på 20 kvm (5 x 4 m), utan mönsteranpassning, skulle behöva köpa ca 10 rullar. Sedan måste man räkna mer exakt med tanke på hur breda väggarna är då man klipper i längstled i hörnen.

• Wonka

Är rummet tapetserat sen förut så räkna hur många våder det är där inne. Ska ni ha tapeter som inte har mönster kan ni räkna 4 våder/rulle annars måste ni kolla hur mycket extra som krävs för mönstret.

• byström

I ett rum med en takhöjd på 2.40-2.50 räcker normalt tapeten till 4 våder, förutsatt att du köpt Borosan eller dyl, eller annan utan mönsterpass.
    Borosan har en rullängd på 11.32m om jag inte minns fel, övriga - t.e.x. Easy-Up m.fl ligger på precis över 10m. 10.02 eller nåt sånt...
    Men om vi räknar på Borosan, 4 våder per rulle, 10 rullar, ca 120kr/rullen får vi till ungefär 1200:- i tapeter.
    Spackel - fina väggar (bara skarvspackling) ??
    Kanske 150-200:- i spackel.
    Lim, nån hundring... Så mellan 1500-2000:- kanske?
    Easy-Up m.fl kostar drygt 200-300:-/rullen.

Svar på tråden Vad kostar det ca att tapetsera ett rum på 20 kvm?