• Elisia

Väggfasta bokhyllor?

Hallå där ute! Äntligen har jag fått mitt drömhus och äntligen ska jag få ett eget bibliotek till mina tusentals böcker. Tidigare har jag haft simpla Billybokhyllor i körsbär (har utgått) med glasdörrar på vilka jag bytt ut knopparna mot gjutjärnsringar - har funkat bra. Mina böcker går inte längre plats i de hyllor jag har och jag har tröttnat totalt på färgen så nu tänker jag börja om. Jag har funderat på att bygga hyllor på plats (gärna vita) men har lite dåligt med uppslag på hur de skulle se ut och byggas. Någon som har förslag på sådana? Kan även funka med fristående bokhyllor men de får inte kosta "skjortan", om msn dährt då... Och dörrar är bra - det blir så dammigt annars.
    Någon?

• Svar på tråden Väggfasta bokhyllor?
  • Malllis

Jag har sett på olika inredningsprogramm att man kan hänga upp vanliga bokhyllor på väggen genom reglar av något slag. Det är ju ganska fiffigt då man får bort mycket från golvet och lite mer yta.
    Annars så rekomenderar jag LACK hyllorna som finns på IKEA, visserligen har de inte dörrar, men enligt mig är de supersnygga.

Lycka till!

• Lillflickan

Varför inte göra en inbyggd hylla. Baka in en hemmabygd bokhylla i väggen. Kanonsnyggt. Kan nog göras lätt med ett par spånskivor.

Grattis till huset.

//Linn, som har spånskivor till allt =)
  • Madge

Hmm, jag fantiserar lite, men det finns ju väggfasta hyllor från t.ex. Elfa där man skruvar fast en bas i väggen och sen är hyllplanen flyttbara. Fast då blir det lite knepigt med dörrar. Kanske går att göra några slags skjutdörrar i plexiglas (eller annat genomskinligt material) med skenor i tak och ev. golv som de går i.

Hoppas du förstår vad jag menar. Ska se om jag kan hitta bilder på hyllorna jag menar. IKEA har något liknande hyllor tror jag.

• Elisia

Tack för tipsen! Jag tror det får bli någon slags vanligt vitt hyllsystem som man kankse kan sätta lite snygga lister mellan skarvarna för att få det mer sammanhållet. Kan kanske funka?

• Wonka

Ikeas Lackhyllor håller inte riktigt för en massa böcker. Jag var osäker och testade med en massa bra skruvar som var anpassade för väggen, sedan lastade jag på lite böcker, dom var inte överfulla men KABOOOM så rasade hela hyllan ner.

Tror inte överhuvudtaget på väggfasta hyllor för böcker. Böcker är för tunga.

• Wonka

Elfa hyllorna där som du fått tips om kanske kan hålla upp lite böcker, dom har ju ett annat upphängsningssystem än tex Lack. Vikten fördelas längs med hela väggen så om du tycker det ser snyggt ut så är det ju bara att testa...

• juliah

Köp vanliga vita billy som du sen som du säger sätter snygga lister runt, höga socklar som går i sekelskiftesstil längs med golvet, lite svårt att förklara men jag har sett det i ngn inredningstidning!

• spacecandy

Mina föräldrar byggde in vita Billy med spånskiva och sedan list runt om. "Väggen" blev vit och listen härligt baby blå. Passar bra till den romantiska stilen!

• Monsa

Alternativt så köper du dig ett par billysar med luckor på www.blocket.se och så målar du allihop i samma färg. Vill du att dom ska sitta i väggen så kan du ju sätta fast dom vinkelbeslag.

Ett annat alternativ är att köra på med nåt pellysystem eller konsollhyllor och sen sätter du upp en vajer eller stång uppe i taket och hänger för ett draperi.

Svar på tråden Väggfasta bokhyllor?