• imorgon är en annan dag

Vad kostar en elbesiktning?

Vad kostar en elbesiktning? Kan vilken elektriker som helst utföra en? Och vem ringer man till om man vill ha vattenledningarna besiktigade? Och vad kan en sådan besiktning kosta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-22 19:57:36:
    kom på två frågor till, vad kostar det att byta ut det elektriska? Vad kostar det att byta ut vattenledningarna?

• Svar på tråden Vad kostar en elbesiktning?
  • Champagne

Min man är elektriker

En elektriker kan göra det, men han/hon måste ha A-behörighet. Om man har en firma så har man en A-behörighet (ropar min man från köket ) Tar du en elkonsult så kostar det mer än om du bara ringer en elektriker... det kostar arbetstiden.

• Champagne

Elen är ganska dyr och det beror på hur många av ledningarna som behöver bytas ut och hur lång tid det beräknas ta, samt vilka uttag osv ni vill ha. Lättast är att kontakta några elfirmor och begära ett prisförslag

Tack Snälla Sunflower (och maken i köket)! Skulle du kunna fråga din make en sak till, skulle han rekommendera att man gör en elbesiktning på ett hus från 1968 innan det händer något, eller skall man ta dit någon när man upptäcker att man har problem? En bekant sa till mig att de nu skall byta elen i sitt hus från 1932?!

• Champagne

Om elen är dåligt installerad, så kanske man bör tänka över att byta elen. Om allting är ojordat så måste man ju dra om allting (om man vill ha jordat). Men det är inget måste.

Vad det kostar att dra om elen, beror på hur stort hus. En normal villa kostar ca 2-3 dagar för två elektriker och det blir ca 30´000 (det kan variera betydligt säger min man ))

Tack Snälla Sunflower med make! Skall fråga mäklaren imorgon hur det är i "vårt" hus!

Svar på tråden Vad kostar en elbesiktning?