• Snuttarna

Kan man använda smärstillande gel?

På alla förpackningar som jag har läst på så står det att användning under graviditet inte är rekommenderat och att man ska kontakta läkare innan användande om man är gravid.
    Kvinnan på apoteket sa att det förmodligen berodde på att de inte har studerat konsekvenserna och biverkningarna på gravida.

Jag har ont i axlarna och nacken och alvedon hjälper inte. Jag skulle vilja smörja in mig med Zon eller liknande preparat då det har hjälpt mig förut.

Någon som vet om man får använda någon gel?

/Snuttarna *bf 1 feb 2007*
  • Svar på tråden Kan man använda smärstillande gel?
  • PetraGos

Möjlighet finns att fostret påverkas. Rådgör därför alltid med din läkare före användning av Zon gel under graviditet. Gelen ska inte användas under de tre sista månaderna av graviditeten.

• Snuttarna

Nä, precis. Det står så på alla de olika preparaten som fanns på apoteket förutom på Tigerbalsam där stod det att man defenitivt inte fick använda det vid graviditet.

Är det ingen som har fått klartecken från sin läkare?

/Snuttarna
  • Norahs mamma

Nej...
    Som du skrev själv så vet man inte om det är säkert... Så varför chansa?

• Snuttarna

Apoteksbiträdet sa att det förmodligen inte hände något alls men att företagen måste skriva så för att gardera sig.

Jag har använt några olika krämer under de senaste månaderna (typ vid 3-4 tillfällen) och inte alls tänkt på att det kan vara farligt. Men i förrgår så läst min svärmor på en av tuberna och sa att den inte skulle användas av gravida. Det gjorde mig ganska skrämd.
    Nu har jag väldigt ont och jag står knappt ut. Jag måste få något som gör att det släpper. Att äta många alvedon är ju inte bra i längden heller? Det måste väl vara bättre att behandla området som gör ont än hela kroppen?

Jag ska försöka prata med en läkare på måndag om det inte har blivit bättre då.

/Snuttarna
  • nelle87

Jag var hos en läkare som inte verkade veta nånting. Gick dit pga min foglossning (som han sa att man inte kunde ha om man var förstföderska....) och han sjukskrev mej för ryggskott (!) i en vecka och rekommenderade att smörja med Zon eller nån liknande salva..

Men jag skulle aldrig smörja me nåt som man inte vet är säkert! (jag såg inte dedär som ett klartecken från honom, litade inte på honom alls)

Lika bra att inte chansa. Finns de inget annat som kan hjälpa, värme, massage, akupunktur, zonterapi? hmm hoppas det blir bättre snart iallafall!

• columnavertebrae

Ett tips, både till dig med smärta nacke-axlar och till dig med foglossning:
    sök upp en bra sjukgymnast! De allra flesta är anslutna till försäkringskassan, och de allra flesta har en gedigen vidareutbildning, inkl. akupunktur, manipulation av stela nackar, råd om stabiliserande korsetter för bäckenet samt jättebra träningsprogram för detta. Vänta inte för länge bara, kroppen kompenserar snabbare än man tror o smärtan kan snabbt sprida sig.
    tyvärr är allmänläkare(husläkare) inte speciellt duktiga på smärta i rörelse- o stödjeorganen, där är vi sjukgymnaster betydligt mer utbildade!!
    Om ni bor i stockholm med omnejd kan jag rekommendera bra kollegor!

• Blue Vapor

nelle87 - vad var det för inkompetent läkare??? Fy fabian!!

TS - jag slet sönder de övre magmusklerna då jag var i v 30 och hade ont som fa*n rent ut sagt. Gick till apoteket för att köpa sån gel - men de ville inte sälja till mig p g a att ingen var tillåten för gravida. Jag fick knapra alvedon istället...... Men jag hade aldrig velat chansa faktiskt.

• diskus

Blue Vapor: Får jag bara fråga hur du slet sönder magmusklerna? Det känns nämligen som att mina har slitits i tusen bitar!

Sorry TS, det blev lite OT, hoppas det är ok?

• Blue Vapor

eliung - ja-adu.... jag är inte säker, jag tror att de stackarna blev helt överbelastade där mot slutet av julhandeln(jobbar i presentbutik med mycket tunga lyft), de längre ner funkade ju inte längre p g a magen Det gjorde j*vulskt ont, och jag kunde knappt ta mig upp ur en soffa, eller vända mig om snabbt osv. Det var INTE skoj! Stackare, hoppas det går över med vila!!

• Felicia6

Ts, jag frågade då jag blev inlagd på sjukhus om jag kunde använda zon o dom avrådde från det pga att jag var gravid och man inte visste hur det påverkade fostret..

060812 blir jag fru till världens underbaraste!
  • Alicia 72

Jag har fått godkännt av MVC att fortsätta använda mitt superliniment Linnex!
    Finns att köpa bl.a på www.cityterapeuterna.com, kommer med posten tillsammans med en faktura dagen efter beställning. Rekommenderas varmt!

• lill linda 82

jag fick inte använda nån sorts gel som smärtstillande förra graviditeten, det va läkaren o bm som avrådde till det.

• Safiren

Nelle87
    Håller med Blue Vapor. Vad var det för idiot till läkare?!?!?

Om du inte redan gjort det, be att få träffa en annan läkare!

Många gel ska man ju inte ens använda när man försöker bli gravid, säkert av andra anledningar, men jag har då blivit avrådd även nu när jag är gravid.

• princess of woolfs

Jag har en alternativ smärtstillande salva som det står på att man ska rådfråga läkare innan man använder ifall man är havande. Grejen är ju den att ingen läkare heller vet om det är okej. Så jag går på förnuftet, just beträffande den salvan, som kallas för den kylande metoden, och använder den sparsamt vid värk i axlar och nacke, men inte vid värk i ryggslutet, för att JAG TROR det då kan orsaka sammandragningar.
    Det finns antagligen ingen forskning beträffande många salvor.

• Snuttarna

Jag precis kommit från läkaren och hon skrev ut Paraflex (muskelavslappnande). Hon tyckte också att jag kunde använda lite Orudis eller Zon då det handlar om ett begränsat område runt nacken och väldigt liten dos. Maxdosen på Orudis (som jag köpte) är 28cm per dag och jag kommer att använda ca 1-1,5cm.

/Snuttarna
  • Blue Vapor

princess of woolfs - vilket "förnuft" är det man går på då man på eget bevåg använder ett medicinskt preparat som inte ens en läkare vet ifall det kan skada barnet i magen??? Ur-korkat, enligt mig.

TS - skönt att få lite lindring clearad!

• lill linda 82

snuttarna - det var just orudissalvan jag ej fick använda för min mvcläkare. konstigt det är då man får olika besked från olika håll. jag fick min orudis utskriven halvåret innan jag blev gravid till en ond fot (en sena som svällde upp titt som tätt) men det var strängt förbjudet att använda den samtidigt under graviditeten enligt henne.

Svar på tråden Kan man använda smärstillande gel?