• Virrmaja

skolans höns ris & curry

är gravid och inte sugen på ngt alls, men nu blev jag sugen på skolans höns ris & curry. Är det ngn som vet hur den görs???

Hoppas verkligen att det finns ngn gammal mattant i dessa krokar. Jag slutade gymnasiet -96 så det ska vara den gamla varianten.

Kram på er *ler*

• Svar på tråden skolans höns ris & curry
  • Lika C

Se vilka önskemål man kan få.... Men broiler (som väl är höns) smakar ju ingenting utan just sås.... Vad händer om man tar sån där vanlig currysås på pulver? Jag har aldrig tillagat någon sån men det fannsi sambons skafferi när vi flytta i hop....

KRAM LIKA som inte fått nippran på just detta...ännu...

• mistierioso

Det jag kan komma att tänka på är kokt kyckling/höns med currysås och ris. Var den kokt? Annars finns det i varje kokobok som tex vår kokbok...
    För jag åt det hemlagat en gång, var som skolans.. men vet inte hur den gamla varienten var förstås..

• Jasmine1984

Curry höns minns jag

• Virrmaja

misterioso>>> ja den var kokt. Skolans var så att det var ris för sig, bleka kokta hönsbitar för sig och en blek inte så tjock currysås *ler*

Har inte kollat min gamla kokbok ska faktiskt ta och göra det *ler*

Lika>>> förra gången jag var gravid stod jag kl 22,30 och grinade för min sambo inte förstod hur viktigt det var för mig att äta äggröra med te och rostad macka just då, på en gång liksom *ler*   Han tyckte mer att jag kunde vänta till  dagen efter och gå och lägga mig i stället

Jasmine>>> tyckte du om den??? Jag älkade det redan då

• Jasmine1984

Virrmaja: Jo, den var helt okej, men kan nog inte påstå att jag älskade den

• Meline

Det brukar ju vara kokt höns i curry... Så hur man koker höna borde inte vara så svårt att hitta i någon kokbok, currysåsen har jag däremot själv letat efter, de som finns på påse ger inte rätt smak. Det är så gott!

• Meline

Virrmaja, Jag vet inte om det är samma sås jag tänker på som du, är lite yngre, men god var iallafall den jag kommer ihåg
    Du måste skriva receptet här om du hittar det!

• mistierioso

Som jag skrev, finns i vår kokbok, sist jag åt det hemlagat smakade det som i skolan fast bättre

• Virrmaja

misterioso>> har inte vår kokbok, kan du itne skriva ner receptet??? Känns lite dyrt at köpa vår kokbok för ett recept

• KarJac

Åh!! Skolans höns med curry... Är inte gravid men blev sugen ändå!!!

>mamma till Alexander och Elias
  • mistierioso

Ska leta reda på kokboken genast

• mistierioso

Kokt kyckling eller höns 4-5 port

1 kyckling (1- 1 1/4 kg) eller 1 höns (ca 1 ½ kg)
    1-2 gula lökar eller 1 liten purjolök
    1 morot
    1 ½ - 2 liter vatten
    2-3 tsk salt
    8 vitpepparkorn
    2 kryddnejlikor
    1 lagerblad
    persiljestjälkar

Currysås:
    2 msk margarin eller smör
    1 ½-2 tsk curry
    3 msk vetemjöl
    5 dl buljong
    1 äggula
    ½ dl grädde

Fågeln kan kokas hel eller i halvor.
    Skala och skär löken i klyftor eller snitta, skölj och skär purjon i bitar. Skala och skär moroten i bitar.

Kyckling: Koka först vatten, salt, kryddor och grönsaker (här har texten sullats över) men en liten stund. Lägg sedan i kycklingen. Koka under lock på svag värme, hel kyckling 40-50 minuter, halvor 30-35 minuter. Den kortare tiden om kycklingen ska kallna i spadet.

Höns: Koka upp hönset i vatten och salt. Skumma. Tillsätt sedan kryddor och grönsaker. Koka under lock på svag värme tills lårköttet är mört, 1 ½-2 timmar.
    Hönset kan även tryckkokas. Vattnet ska då nå upp till hälften av fågeln. Ungefärlig koktid 30-40 minuter.

Ta upp fågeln, ta bort skinnet och dela den i portionsbitar. Sila buljongen, skumma av fettet. Håll köttet varmt och gör såsen.

Såsen: Fräs curryn i fettet i en kastrull. Rör ner mjölet och späd med buljongen, lite i taget, under omrörning. Koka såsen cirka 3 minuter. Rör ut äggulan med grädden och vispa ner i såsen som sedan inte får koka. Smaka av. Servera.

• Virrmaja

misterioso>>> men du är ju underbar människa tack så jätte mycket Jag ska gör a detta recept och sedan lovar jag att berätta hur det smakade *ler*

Tack så jättemycket

• Meline

misterioso: Tack!!!!
    Det blir helgmiddagen (om jag kan vänta så länge), Gud vad gott det ska bli!

• mistierioso

Varsågoda Blev själv väldigt sugen

Svar på tråden skolans höns ris & curry