• Sanna K

Löss:-(

Okej... Nu har jag ett stort problem...

Jag har haft min systerdotter här i en vecka och när hon kom hem så upptäkte dem att hon hade massor av lusägg i håret.
    Jag har två små pojkar på 3 år och 1 år, hur ska jag göra nu????

Någon som vet snälla. Hur gör jag med kläder, sängkläder mattor kramdjur  soffa mm mm???

This bitch bites
  • Svar på tråden Löss:-(
  • Nyfiken gul

köp luschampo på apoteket o behandla hela familjen...

kör kammar, borstar, mössor, hårband, snoddar, hårspännen, diadem osv i tvättmaskinen....

tvätta allting i sängarna, lakan, bäddmadrasser, täcken , kuddar..

tvätta det som går att tvätta... lössen försvinner av sig själv sen..

• Sanna K

Men jag kan inte tvätta madrasserna i barnens sängar i maskinen och vi har en stor bäddmadrass som inte får plats i maskinen. Räcker det att bara vara hemifrån några dagar?
    Självklart ska jag lusa av oss med schampoo men resten av huset? Jag vill ju inte att det ska gå runt....

This bitch bites
  • Sanna K

Hon hade ju bara ägg, har vi fått det ändå och hur lång tid tar det innan det kläcks?

This bitch bites
  • ebben

man behöver INTE tvätta sängkläder o kammar mm-lössen dör efter ett par timmar utan hud/blodkontakt! man VILL ju gärna tvätta det mesta kan jag tänka mig!!
    De överlever alltså INTE utan värmen från huvet.

• ebben

sanna-ni VET ju inte om där fanns EN lus?! eller? de kan vara svåra att se......

• Sanna K
    ebben skrev 2006-07-22 22:32:37 följande:
    sanna-ni VET ju inte om där fanns EN lus?! eller? de kan vara svåra att se......
    Självklart kan de ha missat lusen och självklart vill jag sanera både oss och våra grejer men jag vet inte hur...
    Jag kan ju inte tvätta soffor och mattor och ALLA kläder i hela huset.
    jag vill gärna veta exakt hur länge de överlever utan "mänsklig kontakt"
    This bitch bites
  • ebben

läs på netdoltor.se tror det finns där,eller apoteket.se
    men vad jag hört av de som vet så ska det inte vara så hi,la länge......så möbler mm behöver man inte "bry sig om"! o inte kammar eller kuddar ens......

• Sanna K

Tackar. Jag kollade på apoteket och där stod det att de bara lever max ett dygn utan människokroppen....

This bitch bites
  • astri

Man kan kasta in mössor och kammar i frysen ett par timmar om man vill vara på den riktigt säkra sidan sa de åt mig på mitt apotek när dottern fick lus.

Svar på tråden Löss:-(