• aussie

experiment budgetmat: vad kostar det?

Utifrån påståendet "Det går att äta bra och näringsrikt för en vuxen och ett barn för under 200 kronor i månaden"

www.familjeliv.se/Forum-4-188/m10988105.html

startades tråden där detta kunde stötas och blötas ytterligare.
    I den här systertråden pressas budgeten ner till 200 per månad:
    www.familjeliv.se/Forum-5-88/m10988115-5.html

Men jag vill specificera våra nuvarande kostnader innan jag ger mig på 200kronors budgeten. Det känns som det första steget. Kan vi inte här lista våra dagsinköp utan krav på att pressa priser, till en början, och så ser vi hur långt från devisen "det går faktiskt att äta bra och näringsrikt för 200 spänn i månaden för en vuxen och ett barn" vi befinner oss. Personligen är jag helt på det klara med att vi har en hel del totalonödiga utläggningar för mat. Till exempel igår, då jag först köpte bläckfiskringar i butiken som skulle tas med till en picknick men som glömdes, så då fick jag köpa det igen på stranden...

Jag börjar:
    22/7 inköpt på Woolworths
    500 gram ost
    1 liter mjölk
    squidrings alltså bläckfiskringar
    jordgubbsyoughurt
    2 små äppledrickor
    en banan
    =150 kronor

inköpt på fish'n'chips
    kidspack
    calamari + chips
    vatten på flaska
    105 kronor

DAGSINKÖP: 255 kronor

VÄL MÖTT i kalkylerna - fuska inte!

• Svar på tråden experiment budgetmat: vad kostar det?
  • Pallas

Vad kul! Ska lägga till din länk i min trådstart!

Jag ska försöka lista lite nästa gång vi handlar. Vi handlar ungefär en gång i veckan om det inte är något särskilt vi glömt och det är dags i morgon. Ska försöka göra upp någon slags matschema och göra en överslagsräkning också få se vad det hamnar på.

Nu får vi se om jag lever upp till det smeknamn jag fått av mina vänner (och de menar detta på snällast tänkbara sätt) - Frugal whore.

• aussie

hurra pallas, du hittade hit! får se vad ert veckoinköp blir i morgon. En annan tanke är att kunna jämföra priser i våra olika länder. det finns så många felföreställningar om att Sverige är "ett högprisland om man jämför med Tyskland eller Italien eller USA." I resguider heter det att matpriserna här i Australien är 78% av de svenska.
    Det får vi kanske utrett nu.
    Seså, den som befinner sig på Willys: köp nu bläckfiskringar, en banan och en ost så får vi se om det stämmer! (konstig inköpslista vi hade förresten).

• Bupa

...jag kan inte ens börja fantisera om hur gott det måste vara med squidrings och bananer. vad gör man på det? sallad?

OT. sorry.

• aussie

Bupa: läs: en banan! Den enda och sista.

Visste ni att bananplantagen i Queensland slogs ut av cyklonen Daryl. Så nu kostar bananerna 100 kronor kilot i Australien. För sent, såg det när jag redan köpt den. Tur jag inte tog ett knippe.

• Bupa

kanske man ska börja smuggla bananer? kan det vara lukrativt?

då kan man ju slippa snåla med matbudgeten.

• Kinisen

Aussie....Va??? D va dyra bananer...huhu!
    Skavi skicka ner några Så har vi redan klampat över budgeten...

• timmerbacka

Har inget kvitto just nu.......men vi veckohandlar mat  åt Linus

8 burkar mat (8 måltider) + 3 burkar dessert  (5-6 måltider) a´7.80 st. =86:-
    gröt (Nestlé) a´31.70

Summan 118 spänn!!! för EN vecka. Nästan 500 spänn på 1 månad...
    Kan tyckas va mycket pengar...för en bebis,men samtidigt får man väl tänka efter vad man själv slänger ut i mat..ojojoj....vill inte tänka på det

Har precis köpt ett paket med mannagryn...ska kolla hur många måltider det räcker till gröt.

Blöjjor köps in när det behövs...oftast blir det Willys, men även Libero om vi har rabattkuponger.

Våran lokala solstråle
  • Poena

Oj! Skulle vi ha haft en månadsbudget på 200:- då skulle den spruckit igår redan

Köpte

Stora räkor med skal, ett halvkilo
    Baguette
    Crustader
    Lufttorkad skinka
    Lite blandade, inlagda soltorkade tomater, kronärtkocka, vitlök
    Dessertost
    Kokt skinka
    Mjölk
    Chokladkaka
    Kvällstidning med bilaga

ca 220:-

- Min blogg om skönhet & mode - www.familjeliv.se/Bloggar-1-12/b23122.html
  • astri

Jag kommer tyvärr aldrig att kunna dra ner vårat matkonto såååå mycket eftersom jag är allergisk och måste vara noga med vilka grejer jag stoppar i mig, men jag följer gärna med på resan att förminsa det. Just nu har vi ett löjligt högt matkonto :-/

Jag handlade idag dessa saker jag hade tänkt skulle räcka nästan en vecka, tillsammans med det jag har hemma då:

4 liter standardmjölk
    1 stor purjolök
    24 ägg
    3 1½ liters hallonsoda [Coops egna]
    2 kilo potatis
    1,2 kg fläskfile
    1 liter glass
    [2 okynnesköps glassar åt flickorna]
    Färska champingoner
    1 kg gul lök
    salladskål

Det blev strax under 150:-

• aussie

astri: det låter billigt! Ska se vad det hade kostat i Australien-

Vi har inte köpt ny mat än, men vi hade laddat innan.

Däremot åt vi igår, 4 personer (tre vuxna, ett barn):

mackor, cornthins med smör och ost, cheerioos, the, kaffe heinz soppa, vita bönor ris, curryblandning från indiska affären grekisk sallad youghurt det dracks vin och ananasjuice, vatten, mjölk.
    Vinet var en present som ingen av oss betalat, kostade 120 kronor nämligen. Jag tror det blir runt 60 kronor för varje person, dvs för två: 120 kronor. Eftersom lillen inte dricker vin så drar jag av.
    Summa: 100 kronor.
Svar på tråden experiment budgetmat: vad kostar det?