• J fer

Stenfrukter?

Hej!
    Jag är överkänslig mot stenfrukter och har varit i många år.
    Länge har jag uppfattat att det är "nästan allt med kärnor i".
    Men nu tycker jag att jag har fått symtom på mycket annat.
    Försöker hitta info på nätet men hittar inget just om stenfrukter.
    Är det nån som vet exakt vilka frukter det är?

Jag vet att äpple, päron, vissa nötter, persika, mango och "exotiska frukter" ger besvär.

Men hur är det med hallon och jordgubbar?
    Nåt annat som kliar?
    Tack på förhand.

• Svar på tråden Stenfrukter?
  • Crazy Baby

Jag är precis som du allergisk mot stenfrukter, har tydligen nåt med min pollenallergi att göra!

Jag har visserligen turen att kunna äta exotiska frukter, men annars är det bara banan, citrus och vindruvor som funkar för mig!

Bär har jag inga problem med! Hmmm... förutom körsbär och bigaråer!

Jag tror det är väldigt individuellt vad man är överkänslig mot, en av mina bästa vänner kan inte äta vissa frukter som jag kan äta och tvärtom!

• Peztis

Men äpplen och päron är väl inte stenfrukter?

Som jag har förstått det så är det alla frukter med en hård kärna i mitten, typ plommon, nektarin, aprikos, persika osv.

För om du är allergisk mot äpplen så är inte allergin endast begränsad till stenfrukter.

• Crazy Baby

Jag har alltid fått höra att äpplen och päron tilhör stenfrukter! Ologiskt, men det är vad jag fått lära mig!

• J fer

Nej, jag vet inte. Äpple och päron har inte funkat på många år.
    Tidigare så kliade tomat nåt grymt, men det har gått över så det kan jag äta.
    Däremot så har jag fått nån slags kontaktallergi nu och får kli i hela händerna när jag hanterar detta. Dottern vill ju ha, det går ju att använda handskar men det har kommit precis nu så jag har inte hunnit så långt ännu.

Just det. Bigarråer funkar inte, det kliar på händerna också om jag tar i det. Huu...

Sen läste jag på Netdoktor att potatis och morot kan vara problem med, men det har jag aldrig märkt av.

• milimina
    Peztis skrev 2006-07-23 09:49:14 följande:
    Men äpplen och päron är väl inte stenfrukter?Som jag har förstått det så är det alla frukter med en hård kärna i mitten, typ plommon, nektarin, aprikos, persika osv.För om du är allergisk mot äpplen så är inte allergin endast begränsad till stenfrukter.
    äpplen och päron korsreagerar med pollenallergi (björk) och är man allergisk mot stefrukter är man också ofta känslig för äpplen och päron.

jag får kli i halsen även av jordgubbar, och morötter är en sak man helst ska undvika över sommaren om man har allergi mot pollen och stenfrukter. det kan annars utvecklas en överkänslighet även mot dem.

annars brukar man kategorisera stenfrukter som frukter med en stor hård kärna i, som i persikor. intressant nog säger vissa också att hallon är stenfrukter, men det vet jag inte riktigt hur det ligger till.
  • J fer

Ok. Man får väl prova sig fram helt enkelt.
    Men, det är så tråkigt att det verkar blir värre.

Svar på tråden Stenfrukter?