• Gröna Anna

Barn i dubbelsäng och täcke

Vi diskuterar en del här hemma hur vi ska göra med vårt täcke när vår bebis kommer. Vi vill båda ha bebisen i vår säng på natten mellan oss och det enda problemet är egentligen att vi har ett stort dubbeltäcke. Hur gör ni andra med täcke när bebisen sover hos er? Har ni bytt till två vanliga täcken istället? När har ni i så fall kunnat byta tillbaks till det stora täcket igen? Lite funderingar bara, det är ju lite pirrigt när man snart blir tre...

• Svar på tråden Barn i dubbelsäng och täcke
  • MiaB72

Vi har haft kvar vårt dubbeltäcke och det har funkat bra!

• Stolt och glad Mamma 2006

Vi har alltid haft 2 st täcken,När miranda kom så blev det att hon dela täcke antingen med mig el pappa. :D
    (vi har dubbelsäng oxå)

Nu e hon 6 mån o gillar inte alls att ha täcke på sig när hon sover emellan oss.hon har de bara när hon sover i sin säng.

Jag har ingen erfarenhet, Men de verkar ju jätte mysig att ha ett stort dubbel täcke!! :D

• atopia

Vi har haft två täcken hela tiden och för oss har det varit nödvändigt, vår dotter vill nämligen inte ha täcke på natten så hon har alltid sparkat bort det. Det har gjort att jag inte har oroat mig för att hon ska få det över huvudet men det gör också att jag får frysa lite för när hon vill ligga nära så kan ju jag inte heller ha täcke på mig. Vad gör man inte för sina små?

• Speedway

Vi har två täcken. Första 7 veckorna sov hon med oss i sängen, och då delade vi täcke, sen så hade hon ett eget litet täcke, men jag sov inte så bra med henne i sängen så från 7 veckors ålder sover hon i sin egen säng, det funkar mycket bättre, hon sover mycket bättre oxå.

• gutestjej

Jag rekomenderar dig att skaffa två täcken till er vuxna och en egen filt alt. täcke till bebisen. Har av egen erfarenhet varit med om att vaknat på natten och sett att jag själv hade dragit täcket över min lilla dotters huvud. Detta var ingen kul upplevelse vill jag lova så efter det fick hon eget täcke.
    Det finns också en hög risk att det blir för varmt när man delar täcke så att barnet slutar andas.
    Hoppas att ni hittar en lösning som fungerar för er.
    Lycka till!

• MissBeccis

Ett tips är att ni lägger bebisen mellan era kuddar, alltså högre upp än vad ni ligger, med en egen filt, så han eller hon inte hamnar i kläm eller så. Ett Snuggle Nest är också en väldigt bra investering om man ska ha barnet hos sig i sängen.

Stolt mamma till Alicia, född 060623
  • hild

hej

vi har också två täcken, och när bebisen sover i sin säng har han bara pyjamas, täcket sparkar han ändå bort hela tiden. I sängen klämmer jag fast täcket mellan mina ben så att det inte hamnar på honom- vill ju inte att han ska råka ut för plötslig spädbarnsdöd  i och med att det blir för varmt för honom eller får täcket över sig och kvävs.

• Smilla75

Ni bör inte ha ett gemensamt täcke. Barnet klarar inte att flytta det om det får det över huvudet.

• Supermummy

He he, vi har lillan i min sida av sängen (så att bara jag ligger brevid henne) ytterst har vi en stor dunkudde så hon inte kan "rulla" ut, sedan ligger vi två, mamma och pappa och trängs i andra ändan av sängen med vårat dubbeltäcke... funkar fint för oss!

Svar på tråden Barn i dubbelsäng och täcke