• Buffybot

Varning för Maria Borelius "Sedan du fött"!

Efter förlossningen läste jag boken "Sedan du fött" av Maria Borelius. Det var nog den största samling dynga jag läst!

Hon hävdar (tex) att mammor efter förlossningen uppskattar monotona uppgifter framför mer komplicerde, och att mamman " visar stor vilja att behaga andra" Hennes tes är att "naturen" (sic!) bygger om kvinnornas psyke tillfälligt, så att de ska "så ut".

Eh.. skulle inte tro det va.

Hon kryddar sina ihopfantiserade teorier med exempel från djurvärlden (lejonhonor och björnhonor som vaktar sina ungar. Märkligt att hon inte berättar om de djur, tex minkar, som biter ihjäl sina egna ungar...) och citat från biologisten Kerstin Uvnäs-Moberg

Pappan då? Jodå, Maria Borelius får med även honom. På 20 rader i en bok på 270 sidor pratar hon också om pappa. Hon skriver "Den lilla körteln under hjärnan som styr sexuallivets hormoner, hypofysen, går ner i aktivitet". Aha! Så det enda pappan gör den första spädbarntiden är att vänta på att få ha sex igen. Bra. Då vet vi det.

Alla rekord i dumhet slår hon när hon sedan tolkar målningen "Jesusbarnet" av konstnären Rafael från ca år 1505. Hon beskriver tavlan: "Maria har dragit sig undan med Jesusbarnet. Rafael har med stor intuition förstått den nyförlösta kvinnans behov av att vara nära och ensam med sitt barn." Senare skriver hon " Det faktum att Josef saknas i bilden, kan tänkas att uttrycka att Maria efter födseln bara har ögon för barnet. Sannolikt beror ointresset för Josef, och män i allmänhet under denna period, på en dämpning av hypofys- och äggstocksaktivitet..."

Eh... allvarligt?!! Hon tror alltså att hon vet vad Rafael tänkte när han målade en religiös tavla av Jesus och Maria för 500 år sedan?! Jag döööör av skratt.

Tyvärr rekommenderas den här skiten av både BVC och MVC. Så jag vill varna er som tänkt läsa den -gör det inte. Och sprid gärna till era vänner och bekanta att hoppa över just denna bok i bokhandeln.

• Svar på tråden Varning för Maria Borelius "Sedan du fött"!
  • Kajsan

Det låter som om den är läsvärd, för att få sig ett gott skratt eller om man gillar att bli rädd

• jojjo113

Man ska inte underskatta biologin och själv har jag i alla fall känt mig som en lejoninna när jag vaktat mina nyfödda

Och att kvinnan bara har ögonen för barnet den första tiden är mer vanligt än ovanligt, även idag..

• Ninna76

Det är alltid lite läskigt när folk skriver om sina tankar och teorier som om de vore fakta eller vetenskap. Jag vet inte vad Borelius har för belägg men det låter rätt suspekt.

• Longwayhome

Låter som den består i en massa "göta" hela den boken!Flört

Mamma till världens sötaste skåne-upplandsmix
  • Smatter

jojjo113:

"Man ska inte underskatta biologin och själv har jag i alla fall känt mig som en lejoninna när jag vaktat mina nyfödda"

Det hindrar väl inte att man använder sig av en argumentation som visar vad man baserar sina påståenden på? Det är väl just det som Maria Borelius inte gör om jag minns rätt.

• Buffybot

Och härom dan såg jag att hon tydligen är moderat riksdagspolitiker! Uj uj uj....

• rubygirl

Äsch, jag läste boken och fick ut rätt mycket av den. Det står en hel del om den nyblivna mammakroppen där som jag inte hittade någon annanstans. Sedan kan man ta "sanningarna" om kvinnliga egenskaper med en nypa salt.

Personligen känner jag dock väl igen mig i att komplicerade, mentalt krävande uppgifter inte var något för mig under de första veckorna. Det tog mig en halvtimme att lösa en enkel Sudoku - och jag har gått naturvetenskaplig linje med femma i matte ...

• Buffybot

Rubygirl: Allvarligt?! Jag trodde verkligen att det där bara var en myt. Jag kände mig varken dummare eller smartare när jag ammade! Hm, ska nog starta en tråd i ämnet...

• uno

Jag håller med om att boken verkligen saknade närvaro av pappan och ja, hennes påstående som du räknar upp bläddrade jag raskt förbi. Däremot så väckte den mig när jag var gravid för hur man kan (inte att alla gör) må efteråt även om jag tyckte den var lite väl svart skriven.

Läste säkert 25 böcker (Från A till Bebis, Så överlever du ditt första år som mamma, Hemma hos Martina, Uppdrag mamma, Uppdrag familj, Babyliv m fl) när jag var gravid och det är inte mycket jag känner igen mig i. Har varken haft gröt i skallen eller tyckt det varit så rörigt och jobbigt att få barn.

• Lynley

Maria Borelius är väl journalist, varken barnmorska, läkare eller psykolog? Så det tyder på att hon kanske inte är helt hemma på området.
    Många av författarna till "mammaböcker" brukar mest basera det de skriver på egna erfarenheter utan någon större vetenskaplig förankring. Det gör att man måste ha de kritiska glasögonen på när man läser.

Själv så litar jag på Gudrun Abascal, hon vet vad hon skriver om

Svar på tråden Varning för Maria Borelius "Sedan du fött"!