• CeciliaBa

Buxbom - hjälp! Vad har hänt med mina?

Jag har letat lite på Internet och tror att mina planterade Buxbom har drabbats av torka eftersom löven (främst de yttersta) blivit inramade med gul färg. Det är tom lite rött på en del blad. Kan det stämma? Jag har också läst att dom inte gillar att stå i fuktig jord men jag har väl genomvattnat dom kanske 3 ggr denna sommaren...inte så hemskt mycket väl? De ska ju tåla torka ganska bra.

Är det någon som har råd...känns lite trist att behöva plantera...även om dom inte är döda ännu i alla fall (otroligt)! Är inte bra på växter tyvärr...

Kill them with kindness...
  • Svar på tråden Buxbom - hjälp! Vad har hänt med mina?
  • sanna77

Det kan vara både torka och/eller näringsbrist. Så vattna på, och ge lite gödning så tar de sig säkert.

Lycka till!

• Ankmor

Precis som sanna77 skriver...

Testa med att svepa in dem i säckväv eller fiberduk under den varmaste delen av dagen så dunstar inte vattnet ur bladen...

• CeciliaBa

Ska man vattna varje dag? Jag har kanske varit lite snål med vattningen eftersom de tydligen ska tåla torka och inte gillar fuktig jord. Men jag ska testa det ni skrivit! Tack för tipsen!!

• CeciliaBa

Ja, jag ska nog ge dom lite näring men kan dom verkligen bli övervattnade när dom är planterade i jorden...?

• m1nn13

Jag tror på näringsbrist, är bladen rödaktiga kan det vara fosforbrist. Köp en säck TG-Växupp eller annat gödsel och ge plantan en näve.

Lycka till!
    Sandra
    hortonom

• CeciliaBa
    Tack! Det är nog näringsbrist...se bilden...
  • CeciliaBa

Hoppsan...den blev visst lite stor....

• CeciliaBa

Nu har jag varit till affären...kvinnan sa att Blåkorn fungerar lika bra men att det röda beror på att dom bränts och det gula på näringsbrist...jag har hört tvärtom ett antal gånger så jag hoppas hon vet vad hon pratade om...jaja...det visar sig väl!

Svar på tråden Buxbom - hjälp! Vad har hänt med mina?