• Lilltjejen21

Kan man äta chilinötter när man är gravid

Är så sugen på cilinötter, köpte såna på Willys, så dom är ju inte allt för starka...
    Blir ju lite orolig över vad man kan äta och inte. Tänkte med tanke på att det kan ju blir rätt strakt..

• Svar på tråden Kan man äta chilinötter när man är gravid
  • Sarah å Leia

Du känner efter rätt bra själv o du kan äta dom eller inte

• Knoddas

Visst kan du äta nötterna!

• Lilltjejen21

ok, men det är inget som säger att man inte får äta??

• NeaVida

Vissa säger att man _ska_ äta chili under graviditeten för att vänja barnet vid kryddstarkt. Personligen tror jag att det kvittar för chili är inget som hamnar i betydlig mängd i blodomloppet och det är bara det du (än så länge) delar med ditt barn - annat blir det när du börjar amma *suck* Då måste man vara försiktig med chili, choklad och caffelatte - allt smaskigt som får vänte till senare...

• Zäta

Hmm.. jag vet egentligen inte om man får eller inte. jag älskar alla nötter och åt som vanligt, men fick hör att det kunde vara farligt för barnet då det kunde utveckla nötallergi eller om det redan hade fått det så kunde det få en reaktion inne i magen. Nu vågar jag iaf inte riskera något så jag avstår därför. Troligen känner du själv om det går bra eller ej.

• NeaVida

Barnet har inget eget immunförsvar, dvs blir inte allergiskt i magen

När det är fött så kan det 1. bli lös i magen om mamman äter chili 2. bli pigg hela natten (och få magknip) av koffeinet 3. Få gasig mage och magknip/kolik av mjölkprotein 4. bli prickig och pruttig av choklad

Grr... Fast det är de värda - de är ju så fiiiina :)

• Pippilångstrump

klart du får äta nötterna, spelar inge roll när man är gravid, men man bör undvika jordnötter när man ammar eftersom det kan ge/utlösa allergier

Så smaska på

• Lola Jämtland

Hämtat från slv.se (kostråden för ammande):

"Diverse
    Jordnötter kan du äta när du ammar. Om man inom familjen (föräldrar eller syskon) har allergier kan intag av bland annat jordnötter under amningen leda till att jordnötsprotein överförs med bröstmjölken och det ammande barnet utvecklar allergi mot jordnötter."

För gravida står inget speciellt skrivet om nötter....
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx

• Zäta

Underbart. då kab jag gå tillbaka trill mina älskade nötter!

Svar på tråden Kan man äta chilinötter när man är gravid