cysta
Hej
Är det någon som haft en cysta i underlivet som du blivit tvungen att operara bort under graviditeten? Hur gick det? Har en som är störande för mig.
Hej
Är det någon som haft en cysta i underlivet som du blivit tvungen att operara bort under graviditeten? Hur gick det? Har en som är störande för mig.
Jag hade en cysta på äggstocken, var då i vecka 4. Op redan samma dag, var lite nervös inför ingreppet. Men det gick bra. Läkarna är så duktiga i dag. Och det blev en lite tös till slut.
Jag hade/har cysta på äggledaren, upptäcktes i v6, var då 6 cm stor. Skulle vänta och se. I v9 åkte jag in akut och blev inlagd nån natt, var sen sjukskriven i två veckor för att vila. För cystan var stor för den var hormonpåverkad, och skulle troligen gå ner till v12, om jag bara tog det lugnt och vilade. Skulle inte fresta på med för tunga lyft, stress, sex eller ridning. Är i v12 nu och jobbar igen, har inte ont av cystan längre, men har heller inte kollat om den är borta. Kan ju vara så att den är kvar men då är den nog mycket mindre nu när jag inte har ont iaf...
De sa till mig att de sällan operarer en gravid kvinna, och om de gör det så gör de det helst inte före v12 iaf, för dessförrinan är risken för att operationen orsakar ett missfall alltför stor. Om det nu inte är fara för mammans liv förstås, för så tidigt i graviditeten går mammans hälsa före fostrets.
Cysta under graviditet är vanligt, i synnerhet före v 12 då moderkakan börjar fungera.
Jag hade en cysta i min förra graviditet också ,men den besvärades jag aldrig av.
/Madde
Visst som dom att det var riskabelt, men jag hade sådan fruktansvärd värk, och det var ju inga garantier att fostret skulle klara sig. Men det gjorde det.
Hejsan!
Var på vul i v6+3. Då såg de 3 cystor ca 4cm stora. Hoppas att de minskar så att jag slipper få mer ont. Ser fram emot v 12 då ni skriver att de ska börja minska!!!