• Anonym

Vad kostar ett veterinärbesök...

Jag vill skriva anonymt, för jag skäms över att vi har så dålig ekonomi..jag skäms även över att vi inte har försäkring på vår katt..

Vår katt har blivit dålig och vi vill ta henne till en veterinär för en undersökning.

Vad brukar en undersökning kosta på ett ungefär?

Vill inte avliva henne utan att först kollat om det går att göra något...

• Svar på tråden Vad kostar ett veterinärbesök...
  • wellah

beror ju på... vad som görs... tar det prover osv så kan det lätt skena iväg, men du kan alltid ta dit katten och få prisuppgift på plats om dom säger "vi vill ta det och det provet, kostar si och så mkt" kan ni ju alltid neka.... att avliva (om det nu står som allternativ motför dyr vetvård) så kostar det strax under 1000 kr om jag minns rätt, som billigaste allternativ.... men besöket kan ju bli billigt, vad är det som är fel? kan det vara urinsten eller nått "billigare" fel?

• Miramis 1980

Det beror väl på vad dom gör för undersökningar, om dom tex. röntgar tar dom först en engångskostnad o sen en summa per röntgenplåt utöver det.

Våran hund svalde som valp i sig några spikar, som hon senare spydde upp med hjälp av sparris (som lindade in spikarna i magen) men veterinärkostnaderna blev 1400:- för röntgen och dropp.

(¯`·... Mamma till tre söner + gravid i v.32 ...·´¯)
  • E l l a

Allt mellan 200 och uppåt, det beror ju på vad de gör. Är det bara em undersökning så kostar det hör runt 200-300 kr beroende på vart man går, men ska katten behandlas så kostar det mycket mer. Min katt har varit sjuk i omgångar och då har vi fått betala både 2000 kr i samband med en undersökning samt 14000 kr en gång då han blev inlagd. Efter det är han givetvis försäkrad!

• Honey1982

vi fick akutoperera vår katt i november, det gick på 2000.
    kattförsäkring kostar ca 50 kr/månad. bra att ha i såna här lägen!

skaffa det i framtiden

• TvåM

Vi har precis haft vår katt inlagd i 4 dagar men hon blev tyvärr tvungen att avlivas MED försäkring kostade det oss 2500:- Men det beror ju som sagt på vad som behöver göras, med operation blir det ju dyrare.

Vi betalade ca 300:-/år så en kattförsäkring behöver inte vara så dyr.

• TvåM

Förresten, hoppas det inte är nån fara med katten!

• morriis

vi gjorde en undersökning på vår hund. tog ut blod ur örat, gav antibiotika och helundersökte henne. det gick på nästan 800:-
    hoppas katten blir bra

• bigmacoco

Det beror helt och hållet på när ni uppsöker hjälp, och vad det gäller. Jag har aldrig bokat tid men vet att det är det billigaste, att åka in akut kostar skjortan - allra helst nattetid. Åkte in m min lille plutt akut en natt och då kostade det 2300 kr bara för att komma in plus behandling och div mediciner. Kan tillägga att han inte var försäkrad...

Sen blev min gamla katt sjuk också och i slutänden hade jag under två månader pungat ut ca 7000 kr plus att den lille också fick lov att avlivas ngt senare för ytterligare 1600 kr... Så det oförsäkrade "kalaset" gick på 8600 kr!!

Men jag sörjer självklart inte pengarna utan mina små pussinussisar! Sen kan det ju vara bra att försäkra nästa djur...

• Anonym (Vet)

Ett vanligt veterinärbesök kostar inte särskilt mycket, ett par hundra. Avlivning kostade mig 300 kr för ett par veckor sedan när min älskade katt blev akut sjuk och hade ingen chans att överleva. Gå till veterinären och som tidigare nämnts du har alltid rätt att säga nej till ev behandling/provtagning, säg bara till i förväg att det beror på vad det kostar så att dom vet.

• MoMJoJ

7000 betalade vi för röntgen och op av mage men då var det helg.

Du e du å ja e ja. Så e d
  • Kikkis

Jag var med vår hankatt förra veckan efter att han blivit ormbiten. Det kalaset gick på 405kr för undersökning. Resterande
    som de gjorde. Injektioner kostade 317kr. Och så tabletter för 116kr. Vi har inte försäkring.....Men som sagt ring innan och prata med dem.

• menu

om du har nån privatklinik i närheten så kan dessa förhandla priset oxå ifall det blir dyrt å du talar om att du inte har försäkring (vilket inte statens veterinär stationer gör)

men åk in med katten å fråga om priset å tala om att du har dålig ekonomi just nu å att du måste veta först vad behandlingen kan tänkas kosta å så, så ger de prisförslag, dessutom kanske du kan få betala i 2-3 omgångar.
    undersökning går nog på 200-300 hundra, jag tror de har nån sorts fast "klinik" avgift el dyl som är på ca 150,- å dit tillkommer sen de man gör.

behöver katten medeciner så har många medeciner å dyl som man kan köpa direkt just de antal man behöver, istället för att hämta en hel dyr burk på apoteket därifrån de mesta blir över ändå.

• Jennnyn

När jag åkte in med min katt kostade det 440 :- för enbart undersökning.

• Heisan

Vår katt blev sjuk för ett par veckor sedan. Åkte in till vet på en sön, han opererades på måndag och avlivades under op..Gick på 3500:- Eftersom han, av olika orsaker, inte var försäkrad så krävde de en deposition. Så jag lade 5000:- bara för att de skulle lägga in honom...

Jag känner mig som 25, är 35, ser ut som 45...
  • Anonym

Hej,

Tack för alla svar..

Vi ska till veterinären i morgon eftermiddag. Jag skriver och berättar hur det gick, i morgon efter att vi har varit där.

• tintilar

Det kostar först och främst att gå in på kliniken. Ca 300:-. Sen kostar ju det de gör, ett par 100 till. Sen beror det ju på om de använder några mediciner eller liknande. De tar betalt för minsta lilla bomullstuss.

Kollade våran voves öra häromdagen. Hon gjorde rent med bomull och lite salva - max 1 tsk allt som allt.. gick på över 500:-, och var så okomplicerat att vi kunnat göra det själva hemma.

Usch, nu är jag negativ. Det är klart ni ska till vet och räkna med ca 500:- för undersökning. Sen får man se vad som måste göras utöver det.

Svar på tråden Vad kostar ett veterinärbesök...