• Mistoffelees

Gemensam ekonomi

Nu när jag äntligen är klar med min utbildning och börjat jobba så är det dax för det här med gemensam ekonomi. Tycker det vore enklast om min sambo och jag förde över en viss summa pengar till ett gemesamt konto som skall användas till räkningar och mat.

Vi har nu varsit personkonto och sparkonto i Nordea.

Kan man öppna et konto till, ett gemensamt konto,i bådas namn kanskre, dit vi för över pengar varje månad till räkningar och mat. Ett konto där vi även har ett bankomatkort som vi använder då vi handlar tex mat. Någon som vet?

• Svar på tråden Gemensam ekonomi
  • Micke Geting

Absolut fungerar det.

• Moonfisher

Så har vi det. Varsitt lönekonto, varsitt sparkonto osså ett räkningskonto!
    Smart och bra! :)

• Mistoffelees

Bra då skall vi ordna ett konto till, enklast så och 2 kort det är bra, då kan man alltid ha med sig kortet och använda det då man handlar mat.

Då har man ju egna "fickpengar" kvar på sitt personkonto som man kan göra vad man vill med, som tur är är vi rätt lika vad gäller att handla, ingen av oss köper en massa prylar hela tiden. Sambon kanske hellre lägger pengar på ett spel till playstation eller något nytt till bilen (som jag tycker är helt onödigt , har aldrig förståt mig på det har med bilar, dimljus, solskydd och ny växelspak osv ) och jag kanske hellre köper lite nya kläder. men det är inte några stora summor som vi lägger på det varje månad.

• Laire

Handlar ni enbart på Ica eller Coop och är medlemmar kan ni alltid sätta in matpengarna på medlemskortet. Vi gör så för att vi ska veta vad som är till för räkningarna (har en del kvartalsräkningar vi lägger undan till varje månad) och vad som kan handlas mat till. På Coop är det iallafall kosntadsfritt att sätta in, är säkert det på Ica också.

• Miiiaaa

Exakt så har vi det!! Två kort till vårt gemensamma konto, och Nordeas internetbank är ju super, då kan vi föra över som vi vill härs och tvärs! Vi har även öppnat ett gemensamt sparkonto dit vi för över det som blir kvar på det gemensamma kontot.

Funkar perfekt!

• äppelpäppel

Men alltså.. Jag och min sambo har två gånger försökt få till gemensamt konto på föreningssparbanken, men dom säger att det inte går!
    För vi vill också ha ett konto och två kort. Är det enda banken man inte kan få det på? Eller har vi helt enkelt fått fel information???

• Vombell

Vi har gjort så att det är min man som betalar alla räkningar och för över det som blir kvar till vårat gemensamma huskonto. Han sparar cirka 500 kr som kan vara bra att ha. Jag för över alla mina pengar utom cirka 5000 kr till samma konto. Det är alltid jag som handlar så det är därför som vi gjort så här.

Om vi skulle ha 2 kort till samma konto skulle jag alltid känna mig osäker på hur mycket pengar som fanns på kortet. Har hänt mig flera gånger när jag jobbade i butik att kunder inte kunnat betala med sina kort för att gubben handlat något med sitt kort.

• Laire
    äppelpäppel skrev 2006-07-28 14:11:10 följande:
    Men alltså.. Jag och min sambo har två gånger försökt få till gemensamt konto på föreningssparbanken, men dom säger att det inte går!För vi vill också ha ett konto och två kort. Är det enda banken man inte kan få det på? Eller har vi helt enkelt fått fel information???
    Mina föräldrar har så (med FSB), vet inte hur det ser ut "på papperet".

Det kan vara så att pappa har ett konto som mamma har dispositionsrätt till samt ett kort kopplat till.

Jag och sambon har "korsbefruktade" konton (FSB:s ettikett på det hela ) Vi ser varandras konton på Internetbanken samt kan föra över som vi vill mellan dem, dock har vi varsitt konto med fickpengar med egna kort.
    Min signatur är på semester
  • Alfonsina

Äppelpäppel, klart att det går men vi blev också nekade. Gick till Handelsbanken där jag var kund och de gick med på det. Jobbar idag på Nordea och där går det att ordna. Anledningen FSB gav mig och min sambo är att lön måste gå in på kontot för att man ska få kort till och skulle tro att vi på Nordea egentligen säger samma sak.

Men allt går att lösa, det gäller bara att träffa rätt person...

• Smurfan JM

På Länsförsäkringar får den ena stå som "Huvudkontohavare" och den andra som "Medkontohavare", men det är inga skillnader i användandet av kontona... Vi har tre gemensamma konton,och vi kan göra lika mycket med dem (föra över, betala, handla med kort osv)

• LillaLinan

jag trodde inte man kunde få två kort?? va jag hört så måste väll den andra alltid godkänna om man skulle ta ut pengar från det gemesamma kontot? Så har det vart på FSB i vart fall. Nu har sambon hand om räkningarna å jag om maten. Köper vi ngt köper vi det ihop för våra egna pengar, jag lägger från mitt sparkonto å han från sitt!

• Laire
    LillaLinan skrev 2006-07-29 16:09:54 följande:
    jag trodde inte man kunde få två kort?? va jag hört så måste väll den andra alltid godkänna om man skulle ta ut pengar från det gemesamma kontot? Så har det vart på FSB i vart fall. Nu har sambon hand om räkningarna å jag om maten. Köper vi ngt köper vi det ihop för våra egna pengar, jag lägger från mitt sparkonto å han från sitt!
    Mina föräldrar behöver inte godkänna sina inköp, och de har FSB.
    Varför bli det man kan bli istället för det man faktiskt vill bli?
  • Alfonsina

Det beror på vad man har angett när man öppnar kontot; Disponeras var för sig eller disponeras tillsammans. Det är upp till er som kontohavare.

• Minialp

Vi hade ett gemensamt ICA-konto som vi använde till mat & räkningar, hade oxå alltid en rätt så rejäl buffert på det kontot. Funkade hur bra som helst & så kommer vi göra igen när vi blir sambos på nytt. Sa upp det eftersom vi lämnat Sverige för tillfället. Men gemensamt transaktionskonto är jättebra!

Svar på tråden Gemensam ekonomi