• Cado

Viktuppgång vid IVF?

Hej! Jag kan inte göra omröstning (någon annan får gärna försöka om de är plus-medlemmar) men är nyfiken på det där med viktuppgång, har gått ned massa kilo under ett år och är snart vid min målvikt (försöker dock inte gå ned nu, uta bevara, vill ej påverka graviditet negativt).

MEN:

Varför går man upp i vikt? Medicinen är en anledning, det ska vara ganska vanligt, man kan också få ändrad matlust, men kan det finnas andra skäl? Är rädd för att gå upp och denna vecka kan jag ha gått upp över ett kilo trots hälsosam mat. är det medicinen tro? eller har jag slarvat med kaloriintag???

Vad tror ni för er egen del? mediciner eller slarv med mat/godisintag?

Någon som INTE gått upp vid användning av suprecur m fl mediciner?(behöver höra lite goda nyheter!)

• Svar på tråden Viktuppgång vid IVF?
  • Betty2

Jag har inte gått upp i vikt av behandlingen. (Trots att jag inte har tränat något under tiden och inte tänkt särskilt mycket på vad jag äter.) Den enda gången jag gick upp var när jag blev överstimulerad, och gick upp ett par kilo pga all vätska som samlades i buken. Så fort överstimuleringen försvann var jag tillbaka på min vanliga vikt igen. Så man måste absolut inte gå upp i vikt!

• Sanna73

Gick inte heller upp under behandlingen. Varken första eller andra gången

• sunny1

Gick inte upp i vikt av behandlingen men eftersom jag tog det lugnt efter både et och fet så har jag känt mig ur form, tappat både muskler och har sämre kondition.

• Angla

Jag har gått upp alltifrån 3-10kg per behandling. Ca 2kg finns nu kvar efter 7IVF och 4FET. Jag tror det dels är vätskeansamlingar som går snabbt att gå ner, förändrade hormoner och för min del en konstant hunger som biverkning.

Angla - med vingar av lycka
  • JsN

Och jag gick ner i vikt under det av mina försök som påverkat vikten. JAg tappar matlusten av hormonerna.

*hälsosamt lat*
  • Idis 76

Jag gick upp 13kg och det var inte roligt. Nu så kämpar jag för att gå ner dom.
    Jag tror att det är så olika från person till person, jag har jätte lätt för att gå upp i vikt och att må dåligt av att behandlingarna inte gav ett resultat som vi ville gjorde väl att man även struntade i allt annat som att röra på sig och äta nyttigt!

• Jambo

Jag gick först upp i vikt pga att jag var så svullen, två månader efter behandlingarna har kilorna rasat, och jag väger mycket mindre nu än jag gjorde för 1½ år sedan. Jag tror att det beror på att jag har haft mycket magkatarr och mått psykiskt dåligt, all energi har gått åt till att hålla igång mig.

• villsågärna

Jag har gått upp 3-4 kg per ET (har gjort 2 ET)
    Möjligen att det försvunnit lite av sig självt... men usch.. de är inge kul!

• Cado

Det verkar som om man går upp i vikt av andra skäl runt omkring, det är ju skönt! =)Jag var lite orolig.

Jag har också haft ökad matlust, men även minskad vissa dagar, men håller mig oavsett inom gränsen för vad jag ska äta just för att slippa gå upp i vikt.

• Peki

Vid Pergobehandlingarna gick jag ner i vikt eftersom jag blev konstant illamående.

Vid IVFerna har jag gått upp lite i vikt varje gång, bara några kg tror jag (hade ingen våg då).
    För min del har det dels berott på att jag har fått större aptit, att jag inte tränat under ruvningen och att jag även småätit i ren distraktion.

Inför ett stimulerat FET åt jag Progynon och då gick jag upp massor. Det spelade ingen roll att jag åt mindre, för förbränningen gick ner och allt fastnade . Sedan jag slutade med har jag långsamt börjat gå ner, men det tar tid.

• Meleah

5 kg lyckades jag lägga på mig, men då var jag en aning överstimulerad också. Ett kg försvann bara under plocket och veckan efter var resten borta.

• Stolt Ivf Mamma

Jag går bara upp i vikt hela tiden....känns som man bara är hungrig hela tiden...Jättetrist när man annars kämpar med kilona i stort sett hela tiden...nu går man bara upp och vips så är kilona man kämpat för framme igen...LedsenTRIST!!!

Men, men vad gör man inte för en lite bebbeFlört

Kram/ Längtar såååå efter en liten
  • Stolt Ivf Mamma

Mitt enda tips är att då jag är sugen så tar jag endast frukt eller dricka inget annat.....

Kram/ Längtar såååå efter en liten
  • Cado

jag känner mig också hungrigare än vanligt. Men varannan dag, för det är precis tvärtom också. Jag brukar vara ganska kosntant ananrs... har också gptt upp snabbt i vikt, det oroar mig eftersom jag redan hade lite för många kilo... inte av skönhetsskäl utan för det där med ägg som ska fästa osv. Så ja håller igen och går hungrig. Tar en smoothie ibland (frukt, bär och mjölk inget anant).

• Kusin Knase

Har legat stabilt på min (under)vikt i nästan 20 år men efter ivf-behandlingarna har jag gått upp en hel del och det är INTE roligt! Kämpar som attan för att gå ner...

• Arrax

Jag gick upp 10 kg i samband med IVF, men då ska jag tillägga att jag även slutade röka i samma veva. Kanske inte skulle ha gått upp överhuvudtaget om jag inte slutade röka.

.?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.FET vecka 34.?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
Svar på tråden Viktuppgång vid IVF?