• Anonym (undrande)

urinprov?

Funderar på att begära urinprov för min sons pappa inför umgänge då jag tror att han har tagit upp sitt gamla heroinmissbruk. Någon som VET om det är möjligt? ELler om det normala i en sån situation är umgänge med kontaktperson?

Sen undrar jag hur länge det syns i ett urinprov och om eventuella metoder att manipulera urinen så det inte syns.

• Svar på tråden urinprov?
  • Nyfiken gul

om du vet att han har en kontaktperson kan du ta dig ett snack med honom/henne o prata om dina misstankar... detta borde ju även kontaktpersonen ha lagt märke till också om han börjat missbruka igen...

ett urinprov går inte att manipulera, det går tex inte att dricka så mycket att urinet späds ut.. det räcker med en liten microorganism av spår för att ge utslag... o urinprov brukar alltid göras under bevakning...

• Anonym (undrande)

Kanske jag uttryckte mig oklart....Han har ingen kontaktperson. Det jag undrade över var om man INTE kan begära urinprov. Om det vanliga istället är att man begär att umgänget ska ske med en kontaktperson närvarande och om man kan få det utan att det är missbruk bevisat.

Och jo, urinprov kan manipuleras. T ex finns det ämnen som t ex citron man kan dricka som gör att utslaget på urinprovet blir missvisande. De använder sig av sådant i fängelser t ex. Vet dock inte vilken drog det handlar om just med citron.

• Anonym (jj)

Väljer att vara anonym då jag inte vill hänga ut min vän.

Min vän begärde via familjerätten att pappan till deras barn skulle lämna urinprov varje vecka, annars skulle han inte få träffa barnet. Hans arbetsgivare var oxå med o samarbetade o stöttade.

Det finns mängder med sätt att manipulera urinprov. En liten trygghet är ju att det i de flesta fall så är just provtagningarna övervakade så det iaf inte går att manipulera där.

• Celestina

Om sonens pappa går med på att lämna ett u-prov, så be honom göra det. Utan remiss får du nog betala för provet själv, men det kanske det är värt. Kan kosta två- trehundra, beroende på hur många ämnen Du vill analysera. Jag vet ju inte var Du bor, men det finns ju beroendekliniker lite varstans, kolla upp med Landstinget. Man kan manipulera med u-prov på olika sätt, framförallt genom att dricka stora mängder. Då blir urinet utspätt, det blir svårt att analysera, och brukar leda till ett besked likt; "ej påvisbart"...
    Om urinen är utspätt påverkas vad som kallas Kreatinvärde, så det syns om det är utspätt. Man kan höja Kreatinvärde genom att äta vissa B-vitaminer eller liknande, så även detta går att manipulera. Om man inte har kontroll över den som lämnar provet när han lämnar det, då kan han ju använda sig av en annan persons urin, så provtagningen måste övervakas noggrant.
    Det finns ett otal sätt att manipulera med u-prov, så den som ska lämna detsamma bör inte vara förberedd.

Svar på tråden urinprov?