• Minimo

Majs på burk. Ok att göra smakisar av?

Hej
    Håller på att göra smakportioner till min 5 månaders flicka! Majs är ju bra att börja med men kan man använda majs på burk? Läste på innehållsförteckningen att den inehåller både socker och salt?
    Är det nån som kan svara på detta? Tänkte ringa med BVC har stängt för dagen. Och här brukar man ju de bästa svaren på det mesta!
    Kram
    marie

• Svar på tråden Majs på burk. Ok att göra smakisar av?
  • Grannen

Nej, man ska använda frusna majskorn till smakisarna.

• Lola Jämtland

Nix. Använd fryst majs.

• Amorella

Man ska helst inte göra puré av majs på burk just av den anledningen du skriver.

Köp istället fryst majs. Det går jättefort att koka den och det blir mycket fräschare och godare! Jag brukade pressa den genom trådsil efter att jag hade mixat den för att få bort alla skalrester, men en del verkar inte göra det.

• Minimo

Helt otroligt va snabbt man får svar!
    Vilket är bästa fettet att använda då?
    Olja eller margarin? Där får man ju passa sig för saltet oxå!

• Amorella

Rapsolja är jättebra att använda, för det innehåller nyttiga fettsyror (bra för hjärnan).

• elrovi

Annars är det smidigaste att köpa majspuré på burk, de ska ju ha så lite....den går även att frysa in!!!

• Minimo

Ja vet, men jag vill vara "duktig" hihih, få se hur länge det varar!!
    Kram

• Amorella

Fast jag måste då propagera för hemgjord majspuré: Den blir vackert gul och är alldeles fluffig. Mycket godare och bättre än den på burk!

Även hemgjord majspuré går så klart att frysa in.

• Grannen

När vi gjorde hemmagjord majspuré var den så god att det resulterade i en förrättssoppa till oss vuxna! I med lite grädde, salt, peppar och fräst lök och pepparfrukt! mmm gott!

• E76

Om du inte vill ha rapsolja utan smör när du gör smakisarna så finns det smör utan salt i att köpa på de flesta matbutiker.

• elrovi

...det är väl jag som är lat vet att hemgjord går att frysa in, men det är inte alla som tänker på att man kan frysa in "burkmat"

Svar på tråden Majs på burk. Ok att göra smakisar av?