• nelle87

Bränt mej på fingret..ajaj...vad ska man göra?

Lyckades rör i plattången me tummen..har haft is mot tummen hela dan, men de blir lite jobbigt i längden. Men de gör ju så j*vla ont när man tar bort det.
    Har ni nåt bra tips på vad som kan lindra lite? Har tyvärr ingen bra salva att smörja me t.ex. xylokain (eller va de nu heter).
    Ska jag fortsätta gå med is mot? har tagit en alvedon men de hjälper ju inte mkt....

• Svar på tråden Bränt mej på fingret..ajaj...vad ska man göra?
  • Polgara

Vid brännskada så ska du skölja minst 20 minuter i ljummet vatten.Har du is/isvatten så förvärrar du skadan.

Blir det en blåsa ha inte sönder den då utan låt den självtorka.

Annars vänd dig till vårdcentralen.

Lycka till

• getingmidja

Precis som föregående skriver, du ska inte ha iskallt vatten eller is! Snarare mer mot kroppstempererat.
    Provat Aloe vera gel?

• nelle87

Jag spolade me kallt/ljummet vatten ett tag, men orkade inte 20 min! Sen tog jag isbitar i en påse och en handduk på,..alltså inte is direkt mot huden!
    Men nu låter jag det bara va, och det känns lite bättre..Hoppas de inte blir en blåsa iaf.

Tur de va vänster hand

• nelle87

har inge aloe vera gel tror jag..Men däremot en aloe vera-blomma..kanske ska testa bryta av ett blad och stryka på saften? nää..vågar inte experimentera...

• puss

köp kräm på apoteket! det finns olika bedövande, xylocain gel eller så.

• nelle87

Nu har de onda gått över bröt av ett blad från aloe vera-plantan och kletade på och de verka funka fint!
    Sen har jag skaffat xylocainsalva också..
    tack för era svar..

Svar på tråden Bränt mej på fingret..ajaj...vad ska man göra?