• Kejo

"Spåtanter", hur gör ni?

Har en liten fråga till er som spår i kort. Har alla ni en "riktig" förmåga eller utgår ni bara från vad korten betyder?
    Tex, jag blev spådd en gång och tjejen mumlade då vad varje kort betydde osv. Detta skulle ju innebära att alla som lär sig vad korten betyder skulle kunna spå, eller?

Eller använder ni korten som ett hjälpmedel, ungefär som dom som spår i kaffesump, i händerna osv?
    Exakt HUR använder ni dessa hjälpmedel? För spådomen måste väl bli individuell även om två personer få precis likadana kort?

Vore roligt att få svar på detta,
    Kram

• Svar på tråden "Spåtanter", hur gör ni?
  • 3 barnsmamman

Mmmm...det va verkligen en intressant fråga.... Inga svar??
    Konstigt!!

Jag väntar ivrigt på svar från er spåtanter...
    Har nämligen själv funderat i liknande banor.

• Johan

Jag är ingen spåtant och har inte spått alls. Har en tarotlek som väntar på att jag ska få tid med den

Det finns flera olika sätt att spå dock. Jag har en tjejkompis som spår genom att lägga kort och slå upp i bok vad det betyder. Hon tycker det är bäst, för då slipper hon "skulden" och kan visa svart på vitt vad korten betyder, och det brukar ju bli rätt och bra.

Sen om man litar mer på sig själv och jobbar mer med öppet sinne, så kan man tolka korten intuitivt. Dvs man tittar på korten och tolkar själv bilderna som korten föreställer, och då kan samma kort betyda sklida saker för olika personer.

Jag misstänker att man oftast börjar med att slå i boken och sen glider man över mer och mer mot att tolka korten själv, eller att det är den "vanligaste" vägen.

Men det är ju bara vad jag läst och hört

en hemsida för oss: mediala.se
  • marina81

Jag har lärt mig att spå av min mamma och mormor, och jag vet vad korten betyder rent generellt, men jag tolkar dem alltid utifrån min känsla. Jag använder mer korten för att den jag spår ska få något handfast att "ta på"..min känsla om det personen frågar om har jag oftast innan jag ens lagt ut korten. Jag vet ofta svaren innan jag lagt ut korten, kan man väl säga.

• Kejo

Johan,
    Ha ha, blivande spågubbar är ju också välkomna, att jag var så diskriminerande

Hur fungerar det när din kompis spår med kort och använder en "uppslagsbok"? Blir det inte så att vilken som helst skulle kunna komma fram till samma sak? betydelsen av korten ändras ju inte, så hur kan hon undvika att till exempel ge två personer samma spådom? (även omr isken är liten att dessa personer får upp samma kort)

Men det har alltså stämt när hon spår på detta vis?

Hoppas nu att DU får lite tid att engagera dig i din kortlek Hur hade du tänkt göra? Känner du av en person utan att använda korten så mycket?

marina81,
    jo, det var väl så jag hoppades att det gick till, att korten inte var själva informationskällan.
    Vad spännande att kunna läsa av en person så där. Du kan göra det hur som helst med vem som helst utan att ha korten till hjälp?
    Men ändå, vilket ansvar att veta så mycket om någon annan

• Johan

En gång när min vän spådde sin kille och en killkompis, så fick hon upp samma kort på båda. Kortet betydde något om att göra något annorlunda och jobba fysiskt. Ingen av killarna brukar väl jobba med kroppen direkt, och det var ju söndag och slapp-dag planerad. Senare på kvällen står de och bygger en veranda, annorlunda och kroppsarbete. Det var ju därför de fått upp samma kort, de gjorde ju samma sak på kvällen.

Jag tror det funkar lite som man vill. Om man vill läsa ifrån boken så tar det undermedvetna hänsyn till det och lägger upp rätt kort för den typen av läsning, och om man jobbar med intuitionen mer aktivt så får man upp rätt kort till det. Men det är ju inte alla som är så mediala som min vän (även om hon inte accepterat det än), och det fungerar nog inte för alla på det viset.

Själv tänker jag nog läsa på vad korten betyder och sen öppna upp och använda intuitionen aktivt. Om man läser på får man tror jag, ett bredare spektrum att arbeta med. Precis som när man gör färgtolkningar vid intuitionsövningar, har man läst på vad olika färger representerar så har man mer att jobba med.

• Kejo

Johan,
    tack för din detaljerade beskrivning. Kul att veta hur ni tänker och känner, ni som ser alltså. Själv är jag totalt omedial, men det är ändå kul att lära känna er värld lite mer.

• Johan

Det ska du inte säga Kejo. Du kanske inte har lika nära till det mediala som vissa andra, du kanske måste hitta din egen väg till din egen medialitet och träna lite mer.

Börja du lägga tarot, läs på vad korten betyder och kör på, så får du kanske besked...

• Rockelina

Men...hur kan korten veta allt om människors liv? Måste det inte till intuition om det ska bli "riktiga" spådomar som inte är väldigt allmänna och passar in på alla människors liv (spåde mig två kompisar en gång och hon sa typ samma till alla men vi lever väldigt olika liv...och min frisör och jag kom på vi hade spått oss hos en annan och fick ett gott skratt när det var samma grejor hon sagt till båda förutom det allmänna som gäller generellt för alla som lever). Jag har alltid trott att de som spår kan "se" och därför kan spå i tid och så eakt förutsäga vad som kommer att hända. Har spått mig hos en sådan kvinna en gång och hon behövde inte kort alls. Har sedan försökt hitta nån som är lika bra men...

• Kejo

Johan,
    Nej det lät väl kanske ganska hårt mot mig själv
    Vi kan säga så här; jag har generellt sett svårt för att göra mig mottaglig, svårt att öppna upp, slappna av och koncentrera mig. Meditation och sådant är mycket svårt för min del, åtminstone när jag gör det själv.
    har liksom den lilla tanken som gnager "det här fungerar inte", jag blir otålig och ger upp. Plus att jag inte riktigt tar mig själv på allvar i en sådan situation

Så även om det är så att alla har möjlighet att se så är det nog så att vissa har aningen svårare att hitta sin egen mottaglighet.
    Men med rätt guidning skulle kanske tom jag kunna slappna av.

• Johan

Kejo:
    Börja du att lägga tarot, lita gärna på korten istället för dig själv, det spelar ingen större roll tror jag. Kan man det så funkar det oavsett vad man tror på.

Sen finns det massor av guidade meditationer att ladda ne... Nä, förlåt, det finns massor av guidade mediationer att köpa eller kanske låna på bibblan

Jag funderar på att läsa in en guidad mediation också. I så fall kommer den finnas på mediala.se att ladda ner så småningom

• Kejo

Ha ha, jo jag har hört att bibblan är det bästa stället för att hitta guidade meditationer
    Men jo, det var ju det jag menade, det är ju värt ytterligare ett försök.

Hojta till om du gör en inläsning, det vore jättespännande

Svar på tråden "Spåtanter", hur gör ni?