• penapöna

Hur kan man skriva på andra språk i Word?

Vill kunna skriva grekiska i Word, kan man göra det? Hur? Det är ju liksom helt andra bokstäver ju.

Hoppas någon vet.

Kan ju berätta att jag lär behöva en idiotsäker förklaring då jag är smått trögfattad.

• Svar på tråden Hur kan man skriva på andra språk i Word?
  • Pistou

Jag är inte säker, men jag tror att du behöver den grekiska versionen av Word för att göra det, men annars hittar du de grekiska tecken under Infoga > Symbol...

• penapöna

Jo att de finns under symbol har jag sett, men det blir ju jättekrångligt när man ska skriva. Ska man alltså behöva köpa nåt för att kunna skriva på grekiska?!

Har lyckats göra nåt så jag kan ställa in mellan grekiska och svenska men då får jag bara 3 bokstäver på våra å, ä ö (delta, epsilon och fi)

• Isfjord

Det enklaste är nog att köpa ett grekiskt tangentbord. Jag tittade på Kjell & Co som har utländska. De har på Tyska, Danska, Spanska, US Eng, UK Eng, Arabiska, Ryska och Franska. Men jag hittar inget på Grekiska. Har inte sett utländska tangentbord hos annan handlare i Sverige, men det kanske finns någonstans?
    Använder du ofta Svenskt och Grekiskt tangenbord på samma dator ser jag tre alternativ:
    *Ansluta ena eller båda genom USB.
    *skaffa en ps2-Ykabel (används bla om man har mus och streckkodläsare)
    *KVM systemswitch
    Jag är inte helt säker på att alla fungerar bra. Kör själv två datorer på samma skärm, tangentbord, mus med KVM. Det vet jag även går att köra tvärtom. Men de är inte billiga, de billigaste ligger runt 350kr inklusive standardkablar. Ska du ha 1 dator, 1 skärm, 1 mus och 2 tangentbord blir det andra kablar. Tror nog att de två övre blir bäst för dig.
    Ett fjärde sätt är att tala om för datorn att du har ett Grekiskt tangentbord, prova dig fram till var bokstäverna ligger och rita upp det på en fusklapp.
    Mitt blir Amerikanskt de få gånger jag bootar med diskett. Har lite specialprogram på den, så svensk driv fick inte plats. Lite struligt att hitta, men fungerar.

• Molnet

det finns grekiska ord i word och går under beteckningen symbol

• Isfjord

Fungerar med enstaka ord, men ska man skriva mycket blir det jobbigt och tidskrävande att kopiera bokstav för bokstav.

• Molnet

Kopiera? Varje svensk bokstav på tangentbordet står för en grekisk bokstav så det är bara till att lära sig vilka bokstäver som är vilka.

• sveamoder

Hej! tror det ska finnas en väljare någonstans i inställningarna!!
    Hade en tysk gammal dam jag hjälpte med att få fram så att det blev ett tyskt tangentbord istället för ett svenskt när hon skrev!

• sveamoder

Hittade detta när jag kollade!!

Automatiskt ändra språkinställning
    Om du arbetar med en text som innehåller olika kan du ställa in Word så att programmet automatiskt byter till språket vid insättningspunkten och växlar till rätt tangentbordsspråk.

Obs! De språk som du arbetar med måste vara aktiverade i Språkinställningar för Microsoft Office. Du måste också se till att tangentbordsspråken installerats i Kontrollpanelen.

Klicka på Alternativ på Verktyg-menyn och sedan på fliken Redigering.
    Markera kryssrutan Automatisk tangentbordsväxling.

• Isfjord

Molnet
    Jag skrev det i mitt tidigare inlägg:
    "Ett fjärde sätt är att tala om för datorn att du har ett Grekiskt tangentbord, prova dig fram till var bokstäverna ligger och rita upp det på en fusklapp."
    Men ska man skriva mycket kan det vara enklare att skaffa ett riktigt tanhentbord än att lära sig utantill, skriva dit egna, dubbla tecken eller ha fusklapp.
    Beror som sagt på hur mycket hon ska skriva.

• after eight

Jag har använt symbol när jag skrivit på grekiska och det funkar så där. Bokstäverna sitter ju inte där man tror att de ska göra på tangentbordet. Det enda sättet att skriva smidigt är att skaffa ett grekiskt tangentbord och ett grekiskt word, tror jag. Men som sagt, ska du inte skriva till företag eller till myndigheter funkar Symbol.

• Pistou

Testa med dessa instruktioner från Microsofts svenska support-sida:

Med Windows XP kan du använda dig av de flesta kända skriftspråken när du skriver och skapar dokument.
    Hur gör jag för att skriva med utländska tecken om jag använder en svensk version av Windows XP?

Så här gör du för att skriva med utländska tecken i Windows XP:
    1. Gå in på Startmenyn
    2. Välj Kontrollpanelen.
    3. Klicka på Datum, tid, språk och nationella inställningar.
    4. Välj alternativet Lägg till ytterligare språk.
    5. Klicka på knappen Information under rubriken Texttjänster och inmatningsspråk.
    6. I dialogrutan Lägg till inmatningsspråk klickar du på knappen Lägg till.
    7. I textfälten Inmatningsspråk och Tangentbordslayout/IME väljer du det språk du vill använda dig av.
    8. Klicka på OK.
    9. Klicka på OK igen för att spara dina nya inställningar.

Varje språk som stöds av Windows XP har en särskild tangentbordslayout som standard. Med tangentbordslayout menas bland annat vilka tecken som representeras av de olika tangenterna på tangentbordet.

I aktivitetsfältet längst ner på din datorskärm finns en liten ikon med texten SV. För att ändra tangentbordslayout, och börja skriva med det nyligen installerade skriftspråket gör du så här:

1. Klickar du på ikonen SV.
    2. Välj språk i menyn som visas.

Hoppas det funkar!

Svar på tråden Hur kan man skriva på andra språk i Word?